Ledelsesstrategier for varige lærerkarrierer i skolen
Abstract
Bakgrunn og formål: Formålet med denne oppgaven var å få fram hvordan skoleledere tilrettelegger arbeidssituasjonen for seniorlærere for å øke lengre og varige karrierer.
Livsfasetiltak og nyere pensjonsordning ble sett på som en mulig faktor som kunne påvirke seniorlæreres ønske om å fortsette lengre i sitt arbeid i skolen. I tillegg var bakgrunnen for oppgaven en antagelse om at skoleledere og lærere opplever tilretteleggingen som finnes i
dag forskjellig grunnet deres ulike roller og ansvarsområder.
Metode: Oppgaven har et kvalitativ design. For å innhente data er det utført 2 fokusgruppeintervju. Det første gruppeintervjuet var med 5 rektorer fra 2 ungdomsskoler og
3 videregående skoler, mens det andre var med 4 lærere fra både kommunale- og
fylkeskommunale skoler. Intervjupersonene er funnet ved hjelp av strategisk utvelgelse. Informasjonen fra intervjupersonene er tolket gjennom tematisk analyse.
Resultat: Hovedfunnene viser at både ledere og lærere motiveres av å drive skole til beste for elevens læring og trivsel. Hovedfunn viser at lederne ser på seniorene som lærere flest og de mener at den tilretteleggingen som foreligger i dag er tilstrekkelig. Videre mener lederne at for mye tilrettelegging for seniorer vil forringe det pedagogiske tilbudet til elevene. I
tillegg viser funn at lederne fokuserer ikke på alder, men at seniorer har akkurat samme tilbud om etter- og videreutdanning som alle andre lærere i det profesjonelle fellesskapet. I
tillegg ser skolelederne på seniorlærerne som en viktig ressurs for de nyutdannede nytilsatte lærerne. Seniorlærerne, derimot, opplever at det blir mindre tid til å undervise og drive med relasjonsbygging med elevene. Funnene viser også at antall arbeidsoppgaver og innholdet i
lærerhverdagen er for krevende for lærerne, men at de motiveres av tilhørighet til kollega og ledelsen. Videre savner seniorlærene tiltak som kan bedre deres arbeidssituasjon for å
unngå tidligpensjonering. Funnene viser også at seniorlærerne opplever at deres realkompetanse ikke blir verdsatt nok. Videre ser de ikke et stort behov for videre-og
etterutdanning.
Konklusjon: Hovedfunn viser at faktorer som påvirker motivasjonen og behov for tilrettelegging av arbeidssituasjonen oppleves forskjellig av seniorlærere og ledere
Description
Masterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing
Fakultet for teknologi, miljø og samfunn
Handelshøgskulen HVL