Bærekraftig ledelse i hotellbransjen: En kvalitativ studie av hvordan ledelse praktiseres for å oppnå en bærekraftig hotelldrift
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143634Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker temaet bærekraftig ledelse, et emne av stor betydning i dagens samfunn. Å satse på bærekraft er ikke lenger et valg, men en nødvendighet for å sikre en levende, sunn og rettferdig verden for oss alle. Ved å integrere bærekraft i våre daglige liv og beslutninger, kan vi være med på å forme en bedre fremtid. Det handler ikke bare om å bevare naturressurser for fremtidige generasjoner, men også sikre en rettferdig fordeling av disse ressursene, fremme sosial rettferdighet og skape økonomisk vekst som ikke skader miljøet. Bærekraftig ledelse handler om å skape økonomisk, sosial og miljømessig verdi ved å bruke ressurser fornuftig og effektivt, uten å ødelegge for fremtidige generasjoner. I forbindelse med bærekraft går studien inn på den tredelte bunnlinjen og viser til hvordan Strawberry forholder seg til den sosiale dimensjonen, den økonomiske dimensjonen og den miljømessige dimensjonen. Hovedfokuset ligger på bærekraftig ledelse, nærmere bestemt hvordan mellomledelsen bidrar til å oppnå en bærekraftig hotelldrift. Konkret vurderer vi i hvilken grad bærekraftig ledelse praktiseres i hotellkjeden Strawberry. For å belyse dette har vi tatt utgangspunkt i Ramus og Campbell sine teorier, som sier at visse lederatferder antas å bidra til økte bærekraftsprestasjoner i organisasjoner. Disse lederatferdene er innovasjon, kompetansebygging, kommunikasjon, informasjonsformidling, belønning og anerkjennelse og styring av mål og ansvar. Studiens data er samlet inn gjennom dokumentanalyse, samt kvalitative intervjuer med utvalgte ledere og ansatte på to ulike hoteller i kjeden. Funnene våre indikerer at Strawberry i stor grad oppfyller alle lederatferdene som ifølge Ramus og Campbell skal bidra til en kultur som støtter bærekraftig drift. Lederne jobbet med en involverende tilnærming, og vektla informasjonsformidling, tillit og medvirkning i sin praktisering. Samtidig avdekker studien svakheter og forbedringspunkter i enkelte elementer av atferden blant lederne. Dette viser blant annet til det er viktig å tilpasse lederatferdene til bransjespesifikke krav, noe som tilsier at ikke alle lederatferdene er like sentral når det dreier seg om hotellbransjen
Beskrivelse
Master i ledelse og innovasjon Institutt for økonomi og administrasjon