Show simple item record

dc.contributor.authorKlovning, Karianne
dc.contributor.authorSvåsand, Hedda Haugland
dc.date.accessioned2024-07-10T11:55:48Z
dc.date.available2024-07-10T11:55:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139693
dc.descriptionMaster i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan bruk av generativ kunstig intelligens (KI) påvirker kreativitet blant kunnskapsarbeidere i konsulentbransjen. Ved å undersøke både fremmende og hemmende faktorer, avdekker studien komplekse interaksjoner mellom KI-teknologi og kreative arbeidsprosesser. Studien viser at KI kan utvide kreativitet ved å tilby nye perspektiver og løsninger som ellers ikke ville blitt vurdert. Ved å automatisere rutinepregede oppgaver frigjøres verdifull tid og ressurser, som kan omdirigeres til mer komplekse og kreative utfordringer. Dette kan styrke de kreative kapasitetene hos konsulenter, som dermed blir bedre rustet til å innovere og skape verdi i et konkurransedyktig marked. Samtidig belyser studien risikoen for avhengighet av generative KI-verktøy. En slik avhengighet kan føre til en standardisering av ideer og potensielt svekke individuell kreativ innsikt. Studien peker på behovet for kritisk vurdering av KIs kapasitet til å frembringe radikale innovasjoner, da teknologien primært opererer innenfor forhåndsdefinerte data og mønstre. Dette kan begrense evnen til å generere helt nye konsepter utenfor eksisterende rammeverk. Et nøkkelfunn fra dette forskningsprosjektet er viktigheten av kritisk og balansert bruk av KI, hvor teknologi fungerer som et supplement til, og ikke en erstatning for, kreativitet for kunnskapsarbeidere. Studien resulterer i en modell som beskriver hvilke forutsetninger som må oppfylles for at bruk av generative KI-verktøy skal kunne være en katalysator for kreativitet blant kunnskapsarbeidere i konsulentbransjen. Modellen illustrerer at det må foreligge en balanse mellom både KI-ferdigheter, kreative evner og konsulentekspertise for at bruken av KI-verktøy skal virke fremmende for kreativiteten til en konsulent. Studien tilbyr innsikt om hvordan kunnskapsarbeidere kan maksimere fordelene av KI-teknologi i kreative prosesser, mens de samtidig håndterer de iboende utfordringene teknologien bringer med seg. Denne studien legger grunnlaget for videre forskning om optimal integrering av KI i kreative yrker, og gir verdifulle retningslinjer for hvordan KI kan benyttes for å forsterke, heller enn å undergrave, kreativ menneskelig innsatsen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectKIen_US
dc.subjectkreativiteten_US
dc.subjectkonsulentbransjenen_US
dc.subjectkunnskapsarbeideren_US
dc.titleKunstig intelligens som kreativ partner: En studie av KIs påvirkning på kreativitet i konsulentbransjenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal