Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUlvøy, Dagny- Elise
dc.date.accessioned2024-01-18T07:12:45Z
dc.date.available2024-01-18T07:12:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3112316
dc.descriptionMaster i klinisk sykepleie - helsesykepleier Høgskolen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractBakgrunn: Skilsmisse innebærer for de fleste familier en krise i livet og gir utfordringer både praktisk og følelsesmessig. Barn og unge opplever at deltagelse i skilsmissegrupper gir dem økt forståelse for deres livssituasjon og de opplever at støtten gruppen gir dem som betydningsfull. Derimot mangler det studier som belyser foreldrenes opplevelse av barnas deltagelse i skilsmissegrupper. Hensikt: Studiens hensikt er å beskrive foreldres opplevelse av barnas deltagelse i skilsmissegrupper. Metode: Designen tar utgangspunkt i en induktiv, kvalitativ studie med en fenomenologisk tilnærming. Studien er basert på ni individuelle intervju med mødre og fedre fra to ulike fylker i Norge, der fire av foreldrene ble intervjuet to ganger. Foreldrene hadde barn som deltok i skilsmissegrupper mens studien pågikk, eller som hadde deltatt i skilsmissegrupper de siste to årene. Studien bygger sin analyse på systemisk tekstkondensering. Resultat: Tre tema kom frem av analysen: oppmuntrer barnas deltagelse, manglende kommunikasjon og utfordrende situasjoner. Det første temaet, oppmuntrer barnas deltagelse, beskriver foreldrenes positive innstilling til barnets deltagelse i skilsmissegrupper og deres forventninger til hva som kan komme ut av deltagelsen. Manglende kommunikasjon beskriver foreldrenes opplevelse av at de får ingen eller mangelfull informasjon om hva som foregår i gruppene fra skolen, gruppeleder og barna. I det tredje temaet, utfordrende situasjoner, beskriver foreldrene vanskelige situasjoner som kan oppstå i forhold til barna og tidligere partner etter en skilsmisse. Konklusjon: Foreldrene fremhever viktigheten av barnas deltagelse i skilsmissegrupper ved at barnet har behov for en egen arena til å dele tanker og følelser rundt skilsmissen sammen med andre barn som har opplevd det samme. De beskriver deltagelsen som et tiltak som hjelper barnet, men ikke alltid familien rundt barnet. Dersom skilsmissegrupper skal fungere som en brobygger mellom barna og foreldrene er det behov for økt grad av foreldreinvolvering og bedre informasjonsflyt mellom skole, gruppeleder og foreldre. Nøkkelord: erfaring, fenomenologi, foreldre, intervju, skilsmissegrupperen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForeldres beskrivelse av barnas deltagelse i skilsmissegrupper i Norge: En deskriptiv kvalitativ intervjustudieen_US
dc.title.alternativeParent’s description of their child’s participation in divorce groupsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMKS590en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal