Show simple item record

dc.contributor.authorAkinci, Merve
dc.date.accessioned2023-11-15T14:07:28Z
dc.date.available2023-11-15T14:07:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102767
dc.descriptionMaster i klinisk helse- og omsorgsvitenskap Fakultet for helse- og sosialvitenskap (FHS)/ Institutt for Helse- og omsorgsvitenskap/ Masteroppgave i klinisk helse- og omsorgsvitenskap HELS-OPPG/ Campus Storden_US
dc.description.abstractBakgrunn: Bakgrunn for studien er spørsmålet om hvordan det oppleves å motta omsorg under opphold i barnevernsinstitusjoner i Norge, sett i en helse og omsorgsvitenskapelig perspektiv. Studien baserer seg på intervjuer med personal som har jobbet med ungdommer i barnevernsinstitusjoner i Norge. Deres tanker om hvordan det kan oppleves for ungdommer å motta omsorg fra dem i en slik bo- og omsorgssituasjon undersøkes. Hensikt: Hensikten med denne studien er å kunne utvikle dypere forståelse for hvordan personale tenker, erfarer og opplever at det oppleves for barn å motta omsorg på barnevernsinstitusjoner. Med den mulig nye forståelsen er hensikten å engasjere til økt refleksjon omkring eksisterende forståelse og praksis. Metode: Studien er kvalitativ med fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming. Denne studien baserer seg på individuelt intervju med 4 personal som har gitt omsorg til en eller flere ungdommer under opphold i en eller flere barnevernsinstitusjoner. Det er blitt brukt semistrukturert intervju for å innhente data til prosjektet. Resultat: Resultatene viser at personal på barnevernsinstitusjoner opplever sine roller som svært komplekse. Det er mange faktorer som påvirker ungdommenes omsorgssituasjon. Personal erfarte at det var viktig for ungdom å bli sett og det å vise ungdom at personal var stabile voksne som tåler å stå i vanskelige situasjoner sammen med ungdommen. Å være bevisst det fysiske og mellommenneskelige rommet var også viktig. Informantene erfarte at det var en dobbelthet i deres arbeidshverdag. Personal opplevde ofte å måtte utføre sine arbeidsoppgaver på en måte som de ikke tenkte var til det beste for ungdommene. Personal opplevde at det var ikke tilstrekkelig handlingsrom i deres arbeidshverdag. Utforming av turnus, faglige rammer, krav om dokumentasjon, gjennomtrekk i personalgruppen og ungdommenes tidligere utfordringer ble fremhevet som faktorer som hemmet en god omsorgsutøvelse. Konklusjon: Funn i denne studien viser at ungdom på barnevernsinstitusjoner har behov for å bli bekreftet som mennesker gjennom dagligdagse handlinger. De opplever skam over å ikke bo i et vanlig hjem. Personalet opplever at de står i en krevende omsorgsrolle. Turnusordningen med mange forskjellige omsorgspersoner, ulik forståelse av ungdommene og ulike måter å møte de på, oppleves av personal som hinder for å skape en god og stabil omsorgssituasjon for ungdommene. Gjennom en fenomenologisk – hermeneutisk tilnærming til problemstillingen viser dette prosjektet ulike omsorgsdilemma og dobbeltheter som ungdommene lever under etter at det offentlige har overtatt omsorgen fra deres biologiske omsorgspersoner. Gjennom å forstå ungdommenes erfaringer som kilde til lidelse, kan det skapes økt felles forståelse for deres livssituasjon, som kan bidra omsorg som forsøker å lette deres lidelse, og dermed øker forutsetningene for at de blir selvstendige personer som kan inngå i samfunnets fellesskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBasert på miljøpersonalets erfaringer – hva fremmer og hemmer omsorg for ungdom i barnevernsinstitusjoner? Hva tenker, erfarer og opplever miljøpersonale.”en_US
dc.title.alternativeBased on the environmental staff's experiences - what promotes and hinders care for young people in child welfare institutions? What environmental staff think, feel and experienceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeHELS-OPPGen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal