Show simple item record

dc.contributor.authorHalvorsen, Ane Anu Sælen
dc.contributor.authorTonning, Susann Wettergreen
dc.date.accessioned2023-11-10T08:19:20Z
dc.date.available2023-11-10T08:19:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101790
dc.descriptionMaster i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractEviny Digital AS, datterselskap av Eviny AS, utvidet porteføljen deres i 2019 ved å satse på Internet of Things. De skulle bli et kompetansesenter for IoT, men innovasjonsprosessen ble lagt ned av konsernledelsen i 2022. I denne studien undersøker vi hvorfor innovasjonsprosessen til Eviny Digital mislyktes. Internet of Things muliggjør nye former for kommunikasjon, både mellom mennesker og enheter. Derfor er det rom for innovasjon tilknyttet nye bruksområder for teknologien. Formålet med denne oppgaven er å undersøke en mislykket innovasjonsprosess og hva som førte til nedleggelse. Vi undersøker dette gjennom 11 faktorer som mulige forklaringsmekanismer: tohendighet, stabil inntjening, struktur vs. kultur, ansiennitet, aldersgrupper, strategi, forretningsmodell, ledelse, involvering, uenighet og eierskap. Studien er gjennomført som en kvalitativ casestudie. Datagrunnlaget består primært av intervjudata, hvor vi har foretatt 15 en-til-en dybdeintervjuer og 2 nøkkelinformantintervjuer. Datagrunnlaget består også av observasjonsdata og intervjudata fra 4 fokusgruppeintervjuer, samt noen dokumenter. Intervjuene og observasjonene er gjennomført med de ansatte hos Eviny Digital, som har vært involvert i innovasjonsprosessen. Studien er derfor forankret i deres egne erfaringer tilknyttet innovasjonsprosessen. Våre funn viser utfordringer knyttet til balansen mellom utnyttelse og utforsking. Videre finner vi at de formelle og uformelle strukturene har vært hemmende i denne innovasjonsprosessen. Våre funn viser også at subkulturer har forårsaket manglende kommunikasjon og samarbeid på tvers av divisjonene. Studien avdekker også at det har oppstått avstand mellom medarbeidere gjennom subkulturer knyttet til ansiennitet og aldersgrupper. Vi finner at dette nedenfra-og-opp initiativet har vært lite organisert og forankret i bedriften. Studien avdekker 11 faktorer som kritiske forklaringsmekanismer til nedleggelsen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectforretningsmodellen_US
dc.subjectinnovasjonskulturen_US
dc.subjectorganisasjonskulturen_US
dc.subjectinnovasjonsprosessen_US
dc.titleEn mislykket innovasjonsprosess: En kvalitativ casestudie av Eviny Digital sin satsing på Internet of Thingsen_US
dc.title.alternativeA failed innovative process: A qualitative case study of Eviny Digital´s focus on Internet of Thingsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal