dc.description.abstract | Eviny Digital AS, datterselskap av Eviny AS, utvidet porteføljen deres i 2019 ved å satse på Internet of Things. De skulle bli et kompetansesenter for IoT, men innovasjonsprosessen ble lagt ned av konsernledelsen i 2022. I denne studien undersøker vi hvorfor innovasjonsprosessen til Eviny Digital mislyktes. Internet of Things muliggjør nye former for kommunikasjon, både mellom mennesker og enheter. Derfor er det rom for innovasjon tilknyttet nye bruksområder for teknologien.
Formålet med denne oppgaven er å undersøke en mislykket innovasjonsprosess og hva som førte til nedleggelse. Vi undersøker dette gjennom 11 faktorer som mulige forklaringsmekanismer: tohendighet, stabil inntjening, struktur vs. kultur, ansiennitet, aldersgrupper, strategi, forretningsmodell, ledelse, involvering, uenighet og eierskap. Studien er gjennomført som en kvalitativ casestudie. Datagrunnlaget består primært av intervjudata, hvor vi har foretatt 15 en-til-en dybdeintervjuer og 2 nøkkelinformantintervjuer. Datagrunnlaget består også av observasjonsdata og intervjudata fra 4 fokusgruppeintervjuer, samt noen dokumenter. Intervjuene og observasjonene er gjennomført med de ansatte hos Eviny Digital, som har vært involvert i innovasjonsprosessen. Studien er derfor forankret i deres egne erfaringer tilknyttet innovasjonsprosessen.
Våre funn viser utfordringer knyttet til balansen mellom utnyttelse og utforsking. Videre finner vi at de formelle og uformelle strukturene har vært hemmende i denne innovasjonsprosessen. Våre funn viser også at subkulturer har forårsaket manglende kommunikasjon og samarbeid på tvers av divisjonene. Studien avdekker også at det har oppstått avstand mellom medarbeidere gjennom subkulturer knyttet til ansiennitet og aldersgrupper. Vi finner at dette nedenfra-og-opp initiativet har vært lite organisert og forankret i bedriften. Studien avdekker 11 faktorer som kritiske forklaringsmekanismer til nedleggelsen. | en_US |