Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Emilie Trude
dc.contributor.authorTvinnereim, Runar
dc.date.accessioned2023-11-09T13:49:09Z
dc.date.available2023-11-09T13:49:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101701
dc.descriptionMaster i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ casestudie som undersøker hvilke sentrale faktorer som skal til for a skape verdi. For å besvare problemstillingen baserer oppgaven seg på semistrukturerte dybdeintervju og inkluderer ti intervjuobjekter. Masteroppgaven tar for seg problemstillingen: «Hvordan kan Accurize As bli en global aktør ved å skape verdi?» Studien var har tatt utgangspunkt i hvordan et innovasjonsøkosystem kan benyttes som verktøy til verdiskapningslivssyklusen. Problemstillingen er besvart gjennom tre veiledende forskningsspørsmål, hvor vi har tatt utgangspunkt i begrepene verdiskaping, ressurser, strategi og internasjonalisering. Vi undersøker hvordan Accurize skaper verdi, hvilke ressurser de besitter og hvilke strategiske valg de tar. Det fremkommer av studien at intervjuobjektene har ulike syn på verdiskaping, men samlet sett ser vi at Accurize har lykkes med a skape verdi og dekke behov for ulike organisatoriske interessenter. Det kommer frem at Accurize skaper verdi gjennom personlig utvikling, fleksibilitet, tilgjengelighet, økonomi eller miljø. Tilstedeværelsen i bransjen har gitt dem muligheten til a finne og avdekke kundens behov, og knytte kjennskap til bransjen. Studien viser videre at konkurransefortrinn ikke alltid er nødvendig, men at det senker barrierene og markedsandelen øker hurtigere. Graden av konkurransefortrinn avhenger av hvor unike og imiterbare ressursene er. Studien presiserer viktigheten av daglig leder sin erfaring og kompetanse, teknologi og partnerskap som de viktigste suksessfaktorene for Accurize. Studien viser at Accurize er avhengig av a ha flere delstrategier, hvorav nettverk og partnerskap er sentralt, for å få bedriften på riktig spor mot det globale markedet. Videre viser studien viktigheten av daglig leder når det kommer til tillit, lidenskap og gjennomføringsevne. Hovedstrategien til Accurize har i stor grad basert seg på erfaring med produktene og markedstilnærming i etablerte marked. Utvikling av nye produkter er for Accurize en symbiose mellom tilstedeværelse blant kunder, få innspill og resonnering fram til nye losninger. Videre fremkommer det at dersom Accurize skal få hjelp fra andre innovative økosystemer, er de avhengige av a vise hvordan deres produkt er en ansvarlig og fremtidsrettet innovasjon. Samlet sett viser studien at dersom Accurize basert på deres strategier, ressurser og nettverk, har potensial til å bli en global aktor ved å skape verdi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectverdiskapingen_US
dc.subjectstrategien_US
dc.subjectinnovasjonsøkosystemen_US
dc.subjectinternasjonaliseringen_US
dc.titleVerdiskaping og en ambisjon om å være en aktør i det globale markedet: En casestudie om innovasjonen_US
dc.title.alternativeValue creation and an ambition to be an actor in the global market: A case study on innovationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal