Lederes og kollegaers adferd som påvirkningsfaktorer i ansattes holdninger til aktivitetsbaserte kontorløsninger
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3101694Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med masteroppgaven har vært å undersøke den prediktive sammenhengen mellom lederes og kollegaers adferd knyttet til aktivitetsbaserte kontorløsninger, og ansattes holdninger til aktivitetsbaserte kontorløsninger. Banduras sosial-kognitive læringsteori, som hevder at individer observerer og imiterer adferd fra sine rollemodeller, har vært en sentral teori gjennom masteroppgaven. Både ledere og kollegaer fremheves som mulige kilder til sosiale hint for hvordan en skal oppføre seg på arbeidsplassen. Kilder til sosiale hint kan være viktig informasjon for ansatte, ettersom de får kunnskap om hvordan de skal forholde seg til aktivitetsbaserte kontorløsninger. Dette kan videre knyttes til organisasjonskultur da sosiale hint refererer til implisitte regler for hvordan en skal tenke, føle og handle i en bestemt sosial kontekst. Det antas at både ledere og kollegaer kan fungere som rollemodeller, hvor de kommuniserer organisasjonskulturens implisitte holdninger og verdier i form av adferd.
Studien benyttet seg av kvantitativ metode hvor det ble samlet inn data fra et representativt utvalg av 113 respondenter. Deretter ble det utført statistiske analyser basert på innsamlet data. Resultatene viste at leders adferd knyttet til bruken av aktivitetsbaserte kontorløsninger ikke kan predikere ansattes holdninger til aktivitetsbaserte kontorløsninger. Resultatene viser derimot at kollegaers adferd kan predikere ansattes holdninger til aktivitetsbaserte kontorløsninger. Det ble i oppgaven identifisert tre ulike adferdsformer som er knyttet til bruken av aktivitetsbaserte kontorløsninger; tilbaketrekningsadferd, samhandlingsadferd og skifteadferd.
Det foreligger lite forskning som har undersøkt ved bruk av kvantitativ metode hvordan ulike faktorer påvirker holdninger til aktivitetsbaserte kontorløsninger. Av denne grunn bidrar studien til en økt forståelse rundt sammenhengen mellom innflytelsesfaktorer og holdninger til aktivitetsbaserte kontorløsninger. Funnene kan være av betydning for videre forskning, og kan bli anvendt i tiltak omkring innføringen av aktivitetsbaserte kontorløsninger på arbeidsplassen.
Beskrivelse
Master i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen