Hvordan lykkes med tvungen innovasjon? En casestudie av PSD2
Abstract
Denne masteroppgaven er en singel casestudie som undersøker teori om tvungen innovasjon gjennom å ta utgangspunkt i et holistisk case: implementeringen av PSD2 i Norge. Det finnes i dag lite norsk forskning om tvungen innovasjon, spesielt fra myndighetene sin side. Formålet med oppgaven er å finne ut av hvordan bedrifter og myndigheter kan lykkes med tvungen innovasjon, samtidig kaste lys over et relativt lite utbredt teoribegrep i den norske litteraturen. For å kunne etablere suksessfaktorer tar oppgaven utgangspunkt i barrierer for implementeringen av PSD2 i Norge. Oppgaven har således til hensikt å bidra til økt forståelse av tematikken tvungen innovasjon, både fra bedrifter og myndigheter sin side, og derav bidra til et forskningsfelt som i dag er begrenset.
Studien baserer seg på semi-strukturerte dybdeintervjuer med 8 representanter fra bank-og finansbransjen. Oppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hvordan lykkes med tvungen innovasjon for bedrifter og myndigheter i Norge? Med følgende forskningsspørsmål: Hvilke barrierer eksisterer for vellykket implementering av PSD2?
Gjennom F1 kommer det frem at barrierene for vellykket implementering av PSD2 i Norge er blant annet motstand fra banker, dårlig oppfølging fra myndigheter og for store tolkningsmuligheter av direktivet. Dette samsvarer med tidligere forskning som har sett på effekten av PSD2. Funnene som fremkommer av F1 er sentrale for videre å kunne knytte dette opp mot teori om tvungen innovasjon.
Det fremkommer i våre funn at myndigheter er nødt til å føre et hardt og konsekvent press på bedrifter for å lykkes med tvungen innovasjon. Videre er det viktig at de har god oppfølging av reguleringene, samt at disse er spesifiserte slik at de er enkle for aktørene å følge. For at bedrifter skal lykkes med tvungen innovasjon trekkes åpen innovasjon frem som sentralt. Bedrifter må dele kunnskap, samarbeide og ha gode ledere for å best mulig håndtering av presset fra tvungen innovasjon. Evaluering av kundemarkedet trekkes frem som et sentralt funn både for myndigheter og bedrifter. Funnene våre kan bidra til en større forståelse av hvordan bedrifter og myndigheter kan håndtere presset fra ikke-markedsaktører gjennom tvungen innovasjon. Dette gjør vi gjennom å ta utgangspunkt i implementeringen av PSD2.
Description
Master i innovasjon og ledelse. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen