Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpsvik, Andrea
dc.contributor.authorJølberg, Victoria
dc.date.accessioned2023-11-09T07:34:29Z
dc.date.available2023-11-09T07:34:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3101541
dc.descriptionMaster i innovasjon og ledelse, samfunnsfaglig retning. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFremveksten av ny teknologi og digitale plattformer som sosiale medier, har bidratt til en enorm demokratisering av ytringsmulighetene. Dette har gjort det enklere å spre informasjon til et større publikum i et mye raskere tempo enn tidligere – herunder også feil- og desinformasjon. Spredning av feil- og desinformasjon har fått et spesielt stort fokus i mediebransjen, da det kan true medienes rolle som troverdige informasjonsformidlere som skal verne om ytringsfriheten. Denne studien belyser hvordan ulike aktører i mediebransjen ser på utfordringen med spredning av feil- og desinformasjon på digitale plattformer, og hvordan samarbeid i mediebransjen kan bidra til å motvirke dette problemet. Vårt teoretiske rammeverk bygger på flere teorier og begrep, som vi ser som nyttig for å forstå innovasjon gjennom samarbeid knyttet til problemet vi tar for oss. Teoriens første del tar for seg begreper knyttet til feil- og desinformasjon, digitale plattformer og sosiale medier, for å gi en utvidet forståelse av temaet som ligger til grunn for oppgaven. Videre fokuseres det på teori knyttet til innovasjon og samarbeid, herunder sentrale digitale innovasjoner og teknologier, åpen innovasjon, næringsklynger og samkonkurranse. Til slutt presenteres virksomheters samfunnsansvar (CSR), samfunnsoppdrag og Porter & Kramers teori om felles verdi. Vi har gjennomført studien som en kvalitativ studie, og for å svare på problemstillingen har vi benyttet oss av semistrukturerte individuelle intervjuer med flere ulike aktører i eller tilknyttet bransjen, i kombinasjon med annen relevant forskningslitteratur og dokumenter fra sekundærkilder. Studien viser at det ligger felles insentiver til grunn for å arbeide mot feil- og desinformasjon, og at samfunnsansvar og medienes samfunnsoppdrag, samt beskyttelse av deres forretningsmodell, står som sterke motivasjoner. Ulike aktører i verdikjeden er avhengige av hverandre, og våre funn tyder på at dette danner grunnlaget for et felles syn på problemet. Funnene våre viser at samarbeid mellom mediebedrifter, teknologibedrifter og forskning, spesielt om innovasjon og teknologi, anses som helt avgjørende for å takle den komplekse utfordringen. Studien peker på at medieklyngen, Media City Bergen, er en viktig pådriver i dette arbeidet. På tross av at flere initiativer, oppstartsbedrifter og forskningsprosjekter har vokst frem med dette som formål, tyder våre funn på et behov for flere systematiske og kontinuerlige samarbeid i bransjen I tillegg har vi avdekket at det finnes flere barrierer i arbeidet mot feil- og desinformasjon som virksomhetene må overkomme for å oppnå mer effektive og suksessfulle samarbeid, blant annet ulike forventninger om tidsperspektiv og prioritering, samt mangel på ressurser som avsettes til samarbeid om dette.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectfeilinformasjonen_US
dc.subjectnæringsklyngeen_US
dc.subjectsamfunnsansvaren_US
dc.subjectsamkonkurranseen_US
dc.titleSpredning av feil- og desinformasjon på digitale plattformer: En kvalitativ studie av mediebransjens perspektiver og betydningen av samarbeiden_US
dc.title.alternativeThe spread of mis- and disinformation on digital platforms: A qualitative study of the media industry’s perspectives and the role of collaborationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal