Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTollefsen, Kristoffer Aske
dc.contributor.authorØstrått, Tore Bjelland
dc.contributor.authorLokøy, Brage Ryland
dc.date.accessioned2023-11-07T08:24:18Z
dc.date.available2023-11-07T08:24:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3100957
dc.description.abstractI denne oppgaven skal vi verdsette Okeanis Eco Tankers den 31. desember 2022. Hovedteknikken for verdsettelsen er en fundamental verdsettelse, med en komparativ verdsettelse som et supplement til denne. Hele oppgaven baserer seg på offentlig informasjon som enhver investor kan tilegne seg. I første del av oppgaven er en presentasjon av oljefrakt-segmentet av shippingbransjen, der vi presenterer relevant informasjon knyttet til skipene som brukes til å frakte råolje og bransjens forretningsmodell, kunder og konkurrenter. Vi går videre inn på dagens situasjon som er høyst dagsaktuell på grunn av den russiske invasjonen av Ukraina og en høyere etterspørsel enn tilbud på råoljefrakt. Deretter kommer en presentasjon av Okeanis Eco Tankers. Vi vil også utføre en strategisk analyse ved bruk av PESTEL-analyse og Porters 5 konkurransekrefter på den eksterne analysen og en VRIO-analyse i den interne analysen. Konklusjonen i analysen er at Okeanis har et midlertidig konkurransefortrinn på grunn av sin unge flåte, men deres økonomiske interesser i russisk olje kan være en trussel i nær framtid. Det grønne skiftet og nedgangskonjunktur kan være langsiktige trusler mot Okeanis og resten av bransjen. Samtidig trekkes flere faktorer frem som kan føre frem til en høy kortsiktig inntjening. I den andre delen av oppgaven vil vi gjennomføre en regnskapsanalyse og utarbeide et fremtidsbudsjett. I regnskapsanalysen kommer det frem at selskapet har svakere likviditet og soliditet enn resten av bransjen, men de har oppnådd høyere lønnsomhet. Dette gjør at Okeanis vil være mer utsatt for eventuelle nedgangstider enn bransjen. Fremtidsbudsjettet vil bygge på faktorer oppgitt i den strategiske analysen, historiske regnskapsdata og estimater utarbeidet av tredjeparts analytikere. I siste del av oppgaven utfører vi både en fundamental og komparativ analyse. I den fundamentale analysen brukte vi superprofittmodellen og fri kontantstrøm fra drift-modellen som gav oss to verdivurderinger på henholdsvis 276 kroner og 607 kroner per aksje. Disse ble vektlagt 75% og 25% respektivt som ga oss en endelig fundamental verdi på 351 kroner per aksje. Vi drøfter og argumenterer også rundt vektleggingen av disse to vurderingene. I den komparative analysen benytter vi multiplene P/NAV og EV/GAV for å komme frem til en komparativ verdi på henholdsvis 206 kroner og 189 kroner per aksje. Vi har valgt å vektlegge disse verdiene 50% hver som gir oss en endelig komparativ verdi på 197 kroner. For å konkludere verdsetter vi aksjen til en endelig verdi på 305 kroner og gir en kjøpsanbefaling på aksjen. Denne endelige verdivurderingen er som følge av en vektlegging der 1/3 er vektet av den komparative analysen og 2/3 vektet av den fundamentale analysen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTCE-rateren_US
dc.subjectOljeshippingen_US
dc.subjectSyklisken_US
dc.titleVerdsettelse av Okeanis Eco Tankersen_US
dc.title.alternativeValuation of Okeanis Eco Tankersen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodeØMF190en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal