TikTok og forbrukeratferd: En kvantitativ studie
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099595Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Sosiale medier opptar mye av tiden til unge mennesker, og disse sosiale plattformene får en stadig større innflytelse i livene deres. I de senere årene har spesielt TikTok skilt seg ut med en algoritme som sikrer personalisert innhold til brukerne av applikasjonen. Dette har bidratt til at TikTok i dag er blant de mest brukte og raskest voksende sosiale plattformene. Personaliseringen og videoer som går «viralt» medfører at TikTok-brukerne blir eksponert for innhold de antagelig vil bli påvirket av.
Formålet med denne oppgaven har vært å analysere effekten TikTok har på forbrukeratferden til unge mennesker i Norge. Ved bruk av den kvantitative metoden strukturert utspørring, i form av en spørreundersøkelse, studeres det om hvor ofte en person handler på nett har en sammenheng med tid brukt på TikTok, samt om det finnes en sammenheng mellom innhold som brukere får opp på TikTok og produkter som kjøpes. I analysen er det gjennomført regresjonsanalyser og t test av to hypoteser med tilhørende delhypoteser.
Resultatene i studien tyder på at det ikke finnes en korrelasjon mellom tid brukt på TikTok og hvor ofte en person handler på nett. Det er derimot blitt funnet signifikante korrelasjoner mellom innholdet som brukere av TikTok eksponeres for og produkter som personene kjøper.