Show simple item record

dc.contributor.authorRøksund, Amalie
dc.contributor.authorSeljeseth, Sunniva Kobbenes
dc.contributor.authorStorhaug, Ingrid Margrethe
dc.date.accessioned2023-10-31T07:44:08Z
dc.date.available2023-10-31T07:44:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099582
dc.description.abstractAider er en konsulentbedrift med tjenesteområder innenfor regnskap, rådgivning og teknologi. Som en bedrift i rask vekst, er utvikling av organisasjonskulturen aktuell på deres dagsorden. Turnover har vært et kjent problem i konsulentbransjen i mange år, og motivasjon av konsulenter som arbeider utplassert hos kunde er derfor et aktuelt tema i bransjen. Formålet med bacheloroppgaven er å undersøke hva som motiverer konsulenter i en arbeidshverdag preget av fysisk avstand til nærmeste leder og kollegaer. Vi har formulert følgende problemstilling: «Hva motiverer konsulenter som er utplassert hos kunde?». Med dette som utgangspunkt ønsker vi å kunne bidra med nyttig kunnskap for ledere hva gjelder motivasjon av konsulenter i kundeoppdrag. Ytterligere to forskningsspørsmål er dermed formulert for å avgrense problemstillingen: 1. «Kan autonomi, kompetanse og tilhørighet forklare motivasjonen til konsulenter som er utplassert hos kunde?» og 2. «Hvordan kan ledere tilrettelegge for autonomi, kompetanse og tilhørighet blant konsulenter som er utplassert hos kunde?». For å kunne besvare problemstillingen har vi gjennomført kvalitative intervjuer med konsulenter og ledere i Aider. Studien tar utgangspunkt i to motivasjonsteorier, henholdsvis selvbestemmelsesteorien og jobbkarakteristikkmodellen. Siden ledere har en sentral rolle i forbindelse med motivasjon av utleiekonsulenter, har vi supplert vårt teoretiske rammeverk med ledelsesteorier om autonomistøttende ledelse og fjernledelse. Våre funn tyder på at indre motivasjonsfaktorer er særlig fremtredende blant konsulentene i vår forskningskontekst, og at alle de tre grunnleggende behovene viser seg å være viktig for konsulentenes motivasjon og trivsel. Spesielt utpeker muligheten til kompetanseutvikling seg som viktig for motivasjonen til konsulentene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectKonsulenten_US
dc.subjectAvstanden_US
dc.titleHva motiverer konsulenter som er utplassert hos kunde? - En studie om motivasjon i konsulentbransjenen_US
dc.title.alternativeWhat motivates consultants who are deployed to customers? - A study of motivation in the consulting industryen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodeØMF190en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal