Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNistor, Lucian
dc.contributor.authorFinsæther, Joakim
dc.contributor.authorGullbrå, Ingeborg Skage
dc.date.accessioned2023-10-31T07:38:22Z
dc.date.available2023-10-31T07:38:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099571
dc.description.abstractGrunnet globalisering av verdensmarkedet, har individuelle virksomheters behov for konkurransefortrinn økt de siste tiårene. Dette har ført til et forsterket fokus på elementer som kan forbedre en bedrifts effektivitet og resultater i en organisatorisk sammenheng. En av faktorene som har vist seg å være fordelaktige i en slik kontekst er å skape motiverte medarbeidere. Motiverte ansatte kan skape konkurransefortrinn, da det fører til at produktiviteten, kvaliteten, og innovasjonen innad virksomheten øker. Et av elementene som har direkte innvirkning på motivasjon er ledelse. Dette understreker viktigheten av ledernes motivasjonsfremmende arbeid. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan ledere arbeider med å fremme motivasjon, og hvordan de ansatte opplever dette. For å belyse aspektene benyttes teorier som omfatter ulike ledelsesperspektiver og motivasjonsteorier. For å besvare oppgaven har vi gjennomført en case-studie. Datamaterialet baserer seg på fem ansattinformanter og tre lederinformanter for å få frem det tosidige perspektivet ved oppgaven. Senere diskuteres de empiriske funnene i lys av teori. Dette er en kvalitativ studie som har semistrukturerte intervjuer som datainnsamlingsteknikk. Resultatene tilsier at de ansatte er drevet av indre motivasjon. De mest sentrale motivasjonsfaktorene er kommunikasjon, autonomi og tilhørighet. Lederne fremmer motivasjon med en mellommenneskelig tilnærming, der de vektlegger god kommunikasjon med de ansatte. Inspirerende motivasjon og idealisert innflytelse er ledelsesstiler som beskriver ledernes lederegenskaper.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLedelseen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.titleMotivasjonsfremmende ledelse: En kvalitativ case-studie av leder- og medarbeiderperspektiveren_US
dc.title.alternativeLeadership that promotes motivation: A qualitative case study from the perspectives of leaders and employeesen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodeØMF190en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal