Gjennom nykommerens øyne - En studie av nyansattes opplevelser gjennom onboarding i konsulentselskaper
Abstract
Onboarding er en viktig prosess som stadig blir bortglemt av selskaper, til tross for sine merkbare gevinster. Onboarding hjelper den nyansatte med å integrere seg i selskapet, og raskere forstå sin rolle. En effektiv onboardingsprosess kan bidra til å redusere tiden det tar for en nyansatt å bli produktiv og øke sannsynligheten for at de blir i selskapet over tid. Enkelte selskaper har dratt nytte av et godt onboardingsprogram for å redusere turnover. Praktiseringen har kastet søkelys over konkurransefordelene som finnes i en slik prioritering, og peker mot at temaet stadig blir mer dagsaktuelt.
Bacheloroppgaven vår har som hensikt å formidle viktigheten av onboarding, samt peke på faktorer som oppleves hemmende eller fremmende for nyansatte. Vi har studert hvordan onboarding oppleves for seks nyansatte i tre utvalgte konsulentselskaper. For å besvare oppgaven har vi gjort rede for relevant teori og sett det i sammenheng med innhentet datamateriale. Datainnsamlingen er basert på kvalitativ metode gjennom dybdeintervjuer og kvalitativ innholdsanalyse. Det suppleres også med en sjekkliste for nyansatte før og etter tiltredelse, denne vil fungere som en validitetstest.
Analysen aktualiserer hvor viktig preboarding og onboarding er for den nyansattes trivsel og motivasjon til videre arbeid i konsulentselskapet. For å oppleve en positiv onboarding, er de viktigste funnene oppfølging fra ledelsen og en inkluderende kultur med fokus på samhold og medvirkning. En desentralisert struktur tilrettelegger for å enklere tilfredsstille og effektivisere følgende faktorer. En godt utført onboardingsprosess kan bidra til at nyansatte blir mer tilknyttet og lojale, og at ansettelsesforholdet vedvarer.