Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelmen, Anne
dc.contributor.authorBjønnes, Kristiane Hauge
dc.contributor.authorInnvær, Synnøve
dc.contributor.authorBrakedel, Tone
dc.contributor.authorHavre, Vilde Moe
dc.date.accessioned2023-10-30T10:45:52Z
dc.date.available2023-10-30T10:45:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099383
dc.description.abstractDenne bacheloroppgavens formål er å forstå fenomenet midlertidig ansettelse fra de ansattes perspektiv og kartlegge deres motivasjon samt opplevelse av kultur på arbeidsplassen. Gjennom bruk av ulike motivasjonsteorier og teorier om organisasjonskultur har vi forsøkt å besvare følgende problemstilling: «Hvordan påvirker midlertidig ansettelse motivasjon og organisasjonskultur i mediebransjen?» Vi har fulgt en kvalitativ tilnærming i oppgaven og har innhentet datamaterialer fra åtte informanter fra fem forskjellige mediebedrifter. Flere av informantene har variert erfaring fra ulike mediebedrifter, noe som har gitt oss et vidt perspektiv på om fenomenet er utbredt i bransjen generelt eller begrenset til enkelte virksomheter. Vi har gjort et strategisk utvalg av informanter som enten har vært eller er midlertidig ansatt, og deretter gjennomført fokuserte intervjuer. Ved å rette søkelyset mot de midlertidig ansattes perspektiver, ønsker vi i denne forskningen å belyse deres erfaringer rundt den utbredte tilknytningsformen. Våre funn indikerer at det er en etablert norm i mediebransjen at ansatte ofte begynner i midlertidige stillinger som tilkallingsvikarer eller vikariat. Flere av informantene forventet å starte i slike midlertidige stillinger og så det som en mulighet til å komme inn i bransjen. Imidlertid opplevde de en demotiverende effekt da de ikke ble tilbudt fast ansettelse mot slutten av arbeidsforholdet. Likevel rapporterte alle informantene om tilfredsstillelse av behovene for autonomi, kompetanse og tilhørighet, selv om det var noen forskjeller mellom midlertidig og fast ansatte. Vi fant også at det eksisterer en kultur der midlertidig ansatte ofte har ugunstige arbeidstider og oppfattes som forventet å yte mer enn de fast ansatte. Videre observerte vi subkulturer blant de yngre i mediebransjen. I tillegg avdekket vi uheldige situasjoner som oppsto på grunn av ubalanse i maktforholdet mellom leder og midlertidig ansatt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLivet i limbo: Midlertidighet og dens påvirkning på motivasjon og kultur i mediebransjen.en_US
dc.title.alternativeLife in limbo: Impermanence and its impact on motivation and culture in the media industry.en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodeØMF190en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal