Kompetanseutvikling i kunnskapsorganisasjoner - En sammenligning av to casebedrifter
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3099382Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for denne bacheloroppgaven er kompetanseutvikling i kunnskapsorganisasjoner. Det nye arbeidslivet har endret seg fra industrisamfunnet over til dagens «kunnskaps- og informasjonssamfunn». Kompetanse, kunnskap og informasjon har blitt mer og mer sentralt i organisasjoner. Som et resultat av dette har kunnskapsmedarbeidere blitt en av de viktigste produksjonsfaktorene, da det er de som holder på kompetansen og ikke organisasjonen. Dette indikerer fremveksten av et samfunn som verdsetter kunnskap, der det kan tenkes at arbeidstakerne ønsker større frihet til å styre sin hverdag.
Formålet med oppgaven er å se på hvordan kompetanse tilegnes og deles innad i kunnskapsorganisasjoner, hvordan organisasjonen tilrettelegger for en slik prosess, og hvor mye de ansatte eventuelt styrer dette på egenhånd ved bruk av selvledelse. Oppgaven er en kvalitativ studie der vi sammenligner kompetanseutviklingen i to casebedrifter. Vi har tatt utgangpunkt i arkitektbedriftene TAG Arkitekter og Bucci Arkitektur & Design. Oppgaven baserer seg i hovedsak på data fra uformelle intervju med til sammen seks respondenter, men vi supplerer også med sekundærdata for å skape en helhet. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er relevant teori om organisasjonsstruktur, ledelse og strategisk kompetanseledelse.
Funnene våre indikerer at kompetanseutviklingen i kunnskapsorganisasjoner i stor grad skjer på initiativ fra medarbeiderne. Faktorer som påvirker kompetanseutviklingen i denne typen organisasjon er struktur, lederstil og kontekst. Videre viser funnene til at kompetanseutviklingen i liten grad skjer strategisk.