Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMåkestad, Kine Karstensen
dc.contributor.authorMidtbø, Karoline
dc.date.accessioned2023-09-05T14:53:28Z
dc.date.available2023-09-05T14:53:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087583
dc.descriptionMaster of Science in Business: Regional Economics and Innovation Campus: Haugesunden_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven undersøker vi hvordan den norske maritime næringen utfører grønn innovasjon, og om det har hatt noen økonomiske gevinster eller tap. De siste årene har grønn innovasjon i den maritime næringen fått et betydelig økt søkelys rettet mot seg. Grunnen til det er global oppvarming og fordi Norge har som mål å bli et lavutslippsland innen 2050. For å oppnå målet er fokuset rettet mot økt innovasjon der en vil finne de beste løsningene. Regjeringen har gitt støtte og opprettet et regelverk for å bidra til at rederiene skal kunne være med på å klare målet som Norge har satt seg. Gjennom prosessen med oppgaven ser vi blant annet på åpen innovasjon. Dette for å se om rederiene samarbeider med andre for å finne gode løsninger. Videre ser vi på grønn forretningsmodell, og om det har vært endringer i modellen etter at det ble lovendringer i det grønne skiftet. EU taksonomien og regjeringen er også sentrale i vårt arbeid da vi vil se hvordan det har påvirket rederiene og hvordan de har opplevd det i prosessen. Metoden som er blitt brukt i oppgaven er kvalitativ. Ettersom det er blitt brukt kvalitativ metode har det blitt utarbeidet en casestudie. Casestudien består av tre norske rederier som har blitt intervjuet. Respondentene våre representerer mennesker som har en stilling innenfor grønn innovasjon. Funnene fra intervjuene er blitt knyttet opp mot teoridelen. Ut ifra intervjuene kan det tyde på at rederiene har et stort fokus på miljø og bærekraft. De siste årene har rederiene utviklet og forbedret produkter og tjenester. Rederiene har satt av egne ansatte og ressurser som skal hjelpe dem å finne gode grønne løsninger, og for å kunne oppnå lønnsomhet. De legger også stor vekt på samarbeid og et godt nettverk med andre rederier og organisasjoner for å utføre grønne løsninger. I henhold til intervjuene fremkommer det at ingen av de tre rederiene har tatt i bruk EU taksonomien, men har begynt i det små å rapportere eller å dokumentere utslippene sine. Videre har det blitt enklere for rederiene å finansiere grønne løsninger. Dette på grunn av at det har blitt opprettet støtteordninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleGrønn innovasjon innen den maritime næringenen_US
dc.title.alternativeGreen Innovation within the Maritime Industryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSB210en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal