Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrænne, Cathrine
dc.date.accessioned2023-09-01T08:58:23Z
dc.date.available2023-09-01T08:58:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086958
dc.descriptionMaster i familieterapi og relasjonelt arbeid, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om på hvilke måter skoleledere relasjonelt kan ivareta lærere utsatt for vold og trusler om vold i skolen. Forskning viser at læreres liv og helse kan bli alvorlig påvirket etter å ha vært utsatt for vold og trusler om vold i skolen. Samtidig er det indikasjoner på at lærere opplever å ikke bli godt nok ivaretatt av skoleledelsen, etter å ha vært utsatt for vold og trusler om vold på arbeidsplassen. Undersøkelsen er gjennomført med semistrukturerte intervjuer av ledere i grunnskolen, og analysert gjennom Braun & Clarke sin tematiske analyse (2006). Hovedfunnene i analysen er: 1) Herre i eget hus og alltid alene hjemme, 2) Den rosa elefanten, 3) En ny og mer moderne tid og 4) Du taper mye som leder om du kommer ut på minussiden. I diskusjonsdelen drøfter jeg forståelsen av fenomenet vold, og ser nærmere på hvordan ulik punktuering kan være av betydning for hvordan vold kan oppfattes i skolen. De fire funnene drøftes deretter i lys av en sirkulær forståelsesramme, hvor annen ordens kybernetikk, Watzlawicks aksiomer, punktuering og dobbeltbindinger løftes fram som sentrale mønstre som kan oppstå i kommunikasjonsprosesser, relevante for den relasjonelle ivaretakelsen av lærere utsatt for vold og trusler om vold i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectvolden_US
dc.subjectlæreren_US
dc.subjectskolevolden_US
dc.titleDen rosa elefanten: En undersøkelse av lederes relasjonelle ivaretakelse av lærere utsatt for vold og trusler om vold i skolenen_US
dc.title.alternativeThe pink elephant: A study of leaders' relational care of teachers exposed to violence and threats of violence in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMARA590en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal