dc.contributor.author | Brænne, Cathrine | |
dc.date.accessioned | 2023-09-01T08:58:23Z | |
dc.date.available | 2023-09-01T08:58:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3086958 | |
dc.description | Master i familieterapi og relasjonelt arbeid, Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om på hvilke måter skoleledere relasjonelt kan
ivareta lærere utsatt for vold og trusler om vold i skolen. Forskning viser at læreres liv
og helse kan bli alvorlig påvirket etter å ha vært utsatt for vold og trusler om vold i
skolen. Samtidig er det indikasjoner på at lærere opplever å ikke bli godt nok ivaretatt
av skoleledelsen, etter å ha vært utsatt for vold og trusler om vold på arbeidsplassen.
Undersøkelsen er gjennomført med semistrukturerte intervjuer av ledere i
grunnskolen, og analysert gjennom Braun & Clarke sin tematiske analyse (2006).
Hovedfunnene i analysen er: 1) Herre i eget hus og alltid alene hjemme, 2) Den rosa
elefanten, 3) En ny og mer moderne tid og 4) Du taper mye som leder om du kommer
ut på minussiden.
I diskusjonsdelen drøfter jeg forståelsen av fenomenet vold, og ser nærmere på
hvordan ulik punktuering kan være av betydning for hvordan vold kan oppfattes i
skolen. De fire funnene drøftes deretter i lys av en sirkulær forståelsesramme, hvor
annen ordens kybernetikk, Watzlawicks aksiomer, punktuering og dobbeltbindinger
løftes fram som sentrale mønstre som kan oppstå i kommunikasjonsprosesser,
relevante for den relasjonelle ivaretakelsen av lærere utsatt for vold og trusler om
vold i skolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | vold | en_US |
dc.subject | lærer | en_US |
dc.subject | skolevold | en_US |
dc.title | Den rosa elefanten: En undersøkelse av lederes relasjonelle ivaretakelse av lærere utsatt for vold og trusler om vold i skolen | en_US |
dc.title.alternative | The pink elephant: A study of leaders' relational care of teachers exposed to violence and threats of violence in school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MARA590 | en_US |