Den rosa elefanten: En undersøkelse av lederes relasjonelle ivaretakelse av lærere utsatt for vold og trusler om vold i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086958Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om på hvilke måter skoleledere relasjonelt kan
ivareta lærere utsatt for vold og trusler om vold i skolen. Forskning viser at læreres liv
og helse kan bli alvorlig påvirket etter å ha vært utsatt for vold og trusler om vold i
skolen. Samtidig er det indikasjoner på at lærere opplever å ikke bli godt nok ivaretatt
av skoleledelsen, etter å ha vært utsatt for vold og trusler om vold på arbeidsplassen.
Undersøkelsen er gjennomført med semistrukturerte intervjuer av ledere i
grunnskolen, og analysert gjennom Braun & Clarke sin tematiske analyse (2006).
Hovedfunnene i analysen er: 1) Herre i eget hus og alltid alene hjemme, 2) Den rosa
elefanten, 3) En ny og mer moderne tid og 4) Du taper mye som leder om du kommer
ut på minussiden.
I diskusjonsdelen drøfter jeg forståelsen av fenomenet vold, og ser nærmere på
hvordan ulik punktuering kan være av betydning for hvordan vold kan oppfattes i
skolen. De fire funnene drøftes deretter i lys av en sirkulær forståelsesramme, hvor
annen ordens kybernetikk, Watzlawicks aksiomer, punktuering og dobbeltbindinger
løftes fram som sentrale mønstre som kan oppstå i kommunikasjonsprosesser,
relevante for den relasjonelle ivaretakelsen av lærere utsatt for vold og trusler om
vold i skolen.
Beskrivelse
Master i familieterapi og relasjonelt arbeid, Høgskulen på Vestlandet