Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReinertsen, Ørjan Johnsrud
dc.date.accessioned2023-08-25T12:30:09Z
dc.date.available2023-08-25T12:30:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085829
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap Institutt for samfunnsvitenskapen_US
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet bygger på følgende problemstilling: «Hvilke arbeidsoppgaver gjennomfører dagens pedagogiske ledere, og opplever de at de har tilstrekkelig tid til å gjennomføre dem?» De kontekstuelle forholdene som en pedagogisk leder har å forholde seg til er i stor grad barnehageloven, rammeplanen og en stillingsinstruks utarbeidet av barnehageeier da det ikke finnes en nasjonal stillingsinstruks. Gjennom dette forskningsprosjektet er det brukt teori som ser på ledelse som funksjon og situasjonsbestemt ledelse. Forskningsprosjektet er basert på en kvalitativ metode og det er brukt et semistrukturert forskningsintervju for å innhente data og empiri. Informantene har vært fem pedagogiske ledere som kommer fra ulike barnehager i form av kommunale og private barnehager. Informantene arbeider i barnehager med ulik størrelse, hvor spennet er fra to og opp til syv avdelinger. Gjennom en intervjuguide ble informantene spurt om blant annet hvilke arbeidsoppgaver de gjennomfører, hva de ønsket å bruke mindre tid på, mer tid på, og hva de opplever som mest tidkrevende. Funnene viser at de pedagogiske lederne gjennomfører ulike arbeidsoppgaver knyttet til ledelse, pedagogisk arbeid og diverse andre oppgaver slik som HMS-arbeid, samarbeid med andre instanser og de driver profilering/ markedsføring på sosiale medier. Funnene viser at de pedagogiske lederne opplever at de ikke har tilstrekkelig tid til å gjennomføre sine arbeidsoppgaver. En pedagogisk leder skal i all hovedsak lede og iverksette det pedagogiske arbeidet, men i tillegg har de en utfyllende stillingsinstruks som viser at de er både pedagoger og personalledere. Dette er med på at de opplever at de ikke har tilstrekkelig tid. En del av rammefaktoren for at de skal kunne gjennomføre sine arbeidsoppgaver er kontortiden på fire timer. Samtlige informanter opplever fire timer som for lite tid til kontor, og en konsekvens av dette er med på å bidra til at de opplever at de ikke har tilstrekkelig tid til å gjennomføre sine arbeidsoppgaver.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePedagogisk leder – en tidkrevende jobben_US
dc.title.alternativeEducational leader – a time consuming joben_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal