Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolnes, Shari Melody Therese
dc.date.accessioned2023-08-25T12:18:41Z
dc.date.available2023-08-25T12:18:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085824
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse, Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap Institutt for samfunnsvitenskapen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvilket utbytte erfarne grunnskolelærere og deres rektorer har av skoleledelsesmetodikken Skolevandring. Skolevandring er inspirert av den amerikanske modellen «Three-Minute Classroom Walk-Through» (Downey, Steffy, English, Frase & Poston jr., 2004) og består av tre deler: avklaring av mål, rektors observasjon av undervisningen og veiledningssamtalen til slutt. Hensikten er utvikling, både for lærer og rektor, og av undervisningens innhold. Det overordnede målet er læring og didaktisk/pedagogisk utvikling. Studien omfatter fire skoler på Vestlandet, representert ved fire lærere og rektorer. Lærerne har lang fartstid. Teorier om skoleledelse og veiledning, relasjonelle perspektiver og ulike etablerte ledelsesperspektiver (distribuert ledelse, instructional leadership og transformasjonsledelse) danner grunnlaget for arbeidet. Metodedelen er basert på kvalitativ forskningsteknikk og har en hermeneutisk, fenomenologisk tilnærming. Selve designet er en case-studie hvor både observasjon og intervju ble brukt som metodiske verktøy. Funnene i studien tyder på at det relasjonelle mellom lærer og rektor spiller en vesentlig rolle for utbyttet av Skolevandring. Spesielt lærerne peker på at tillit, trygghet, tydelighet samt faglig integritet fra rektors side gir dem økt motivasjon og endringslyst for deres pedagogiske arbeid. Et annet funn kommer til uttrykk gjennom veiledningssamtalen, hvor det å «bli sett», at det er nok tid for drøfting av lærerens hverdagslige utfordringer, og at det å ha en sparringspartner når man ellers opplever å stå alene, gir et positivt utbytte av Skolevandring. Et negativt utbytte av Skolevandring oppsto når kontroll og resultatorientering ble viktigere enn god samhandling. Derimot oppleves det overveiende positivt når erfarne lærere får drøftet sin undervisningshverdag med sin overordnede og de får diskutert utenomliggende hensyn som sosiale utfordringer. Det meldes om økt selvtillit etter å ha fått konstruktiv tilbakemelding fra rektor. I tillegg melder rektorene at de får en dypere innsikt og forståelse for sine ansattes utfordringer og at Skolevandring bidrar til gransking av intern praksis. Rektorene opplever at det gir innsikt og oppleves positivt å bidra med veiledning for de erfarne lærerne, basert på at «jo mer kunnskap man har», jo større valgmuligheter er det.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleErfarne grunnskolelærere og deres rektorers utbytte av Skolevandringen_US
dc.title.alternativePrimary and lower secondary teachers and their principals outcome of “Three-minute Classroom Walk-through”en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal