"Vi snakker ikke om utdanning her" Nav-ansattes vektlegging av utdanningens betydning for å utføre arbeidsoppgaver i Nav
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3085436Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Import fra CRIStin [3584]
- Institutt for velferd og deltaking [1004]
Sammendrag
Ansatte i Arbeids- og velferdsetaten (Nav) rekrutteres fra et bredt spekter av utdanningsbakgrunner, og utdanningsnivået har økt siden etableringen i 2006. Denne artikkelen baserer seg på en fokusgruppestudie av Nav-ansatte med ulik utdanningsbakgrunn og belyser hvordan de vektlegger betydningen av egen utdanning for å utføre sine arbeidsoppgaver. Studien viser at deltakerne nedtoner betydningen av fagspesifikk utdanning, mens de fremhever «det å ha studert» i form av evne til å lære, reflektere og analysere samt å håndtere og prosessere informasjon. I tillegg legger de vesentlig vekt på betydningen av personlige egenskaper. Deltakerne beskriver også at deres utdannelser i liten grad har vært rettet mot arbeidet i Nav, og fremhever nytten av arbeidsplasslæring. Funnene diskuteres i lys av begrepet generisk kompetanse og situert læringsteori.