Relasjonell ledelse – med intensjon om å redusere sykefravær
Abstract
Avdelingssykepleiere i både kommunal- og spesialisthelsetjenesten møter mange utfordringer når det skal iverksettes holdbare tiltak som har som formål å redusere sykefravær. Lovverk, forskrifter og rutinebeskrivelser er sentrale i arbeidet lederne her utfører. En annen variabel som kan være utslagsgivende på sluttresultatet, er hvilken evne lederne har til å skape gode relasjoner til sine ansatte.
I denne masteroppgaven har formålet vært å se nærmere på hvilken betydning relasjonskompetanse har for en avdelingssykepleier som skal iverksette forebyggende sykefraværstiltak i kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Det har blant annet blitt rettet spesielt fokus på hvilken betydning avdelingssykepleiers tilstedeværelse i avdeling har, og hvordan det igjen påvirker relasjonen til de ansatte. Videre har det blitt sett på hvordan leders evne til å skape gode relasjoner med de ansatte kan påvirke samarbeid i prosessen inn mot iverksetting av sykefraværsforebyggende tiltak.
For å undersøke dette har det blitt gjennomført et kvalitativt studie, med intervju av 6 avdelingssykepleiere innenfor kommunal- og spesialisthelsetjenesten. Funn er drøftet i lys av ledelsesteori, relasjonsteori, samt teori om tillit og endringsledelse.
Sentrale funn i studiet viser at evnen en avdelingssykepleier har til å skape gode relasjoner til de ansatte kan bidra til å øke både arbeidsglede og motivasjon. I denne sammenhengen bidras det til økt følelse av trygghet, bedre arbeidsflyt og generelt en opplevelse av god stemning i en avdeling. Videre er tillitt et av de mest fremtredende funn i denne sammenhengen. Forholdet mellom avdelingssykepleier og ansatt må baseres på gjensidig tillit og respekt. Denne tilliten må opparbeides, og kommer ikke gratis. Den er avgjørende for den relasjonelle bærekraften.
I intervjuene fremkommer det fra de fleste informantene at de i høy grad vektlegger sin egen relasjonskompetanse når det arbeides med tiltak som skal redusere sykefravær. Likevel tydeliggjøres det at ledererfaring er essensielt i møte med de ansatte.
Description
Masterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og velferdsledelse og utdanningsledelse. Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap. Institutt for samfunnsvitenskap