Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFuglesten, Bjørn Arild Laland
dc.date.accessioned2023-08-18T11:58:12Z
dc.date.available2023-08-18T11:58:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084827
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap Institutt for samfunnsvitenskapen_US
dc.description.abstractOppgaven tar for seg skolelederrollen og hvordan utviklingen av skolelederrollen har utviklet seg til å bli mer kompleks de siste 20 årene. Skoleleder rollen har også blitt ilagt større ansvar og det er ikke lenger rektor alene som leder skolen, den tidligere inspektørrollen har blitt omgjort til avdelingsleder med personalansvar. Jeg har dermed undersøkt hvilke forventinger lærere stiller til sine skoleledere. Problemstillingen det arbeides etter er som følger: ««Hvilke forventninger har lærere til sin skoleledelse, og hvordan opplever lærerne at dette blir dette ivaretatt?» For å kunne operasjonalisere problemstillingen har jeg valgt å arbeide etter to forskningsspørsmål som lyder slik: 1. «Hvilke forventninger har lærere til sin skoleledelse i de fire ulike lederfunksjonene: personalledelse, administrativ ledelse, pedagogisk ledelse og strategisk ledelse?» 2. «Og hvordan opplever lærerne at ledelsen ivaretar disse ulike lederfunksjonene?» Oppgaven bygger videre på teoretiske perspektiv innen a) heroisk ledelse, b) postheroisk ledelse og c) motivasjonsteorier. Oppgaven er en kvalitativ studie med en hermeneutisk tilnærming. Det at oppgaven har en hermeneutisk tilnærming innebærer at jeg tolker tekster. For å innhente data har jeg valgt å bruke kvalitativt intervju som datagenereringsmetode. Med andre ord tolker jeg intervjuene jeg har gjennomført for å få frem meningen til dem som er intervjuet. Studien omfatter fire funn: 1. Det å bli sett handler om at skoleledelsen skal vite at lærerne har det bra på jobben. 2. Involvering og medbestemmelse dreier seg om at det finnes et behov for lærerne at skoleledelsen involverer seg i lærernes arbeidshverdag. 3. Prioritere de rette tinga kan kort oppsummeres ved at en utviklingsarbeid i skolen kan være en arbeidsoppgave som det er et mindretall som er motivert for. En må gjennomføre og fullføre utviklingsarbeid uten at det er flere tema som gjøres parallelt. 4. Å være en god tilrettelegger går ut på å lage hverdagen til lærerne mest mulig forutsigbar. Forskningsspørsmål 1 I funnene mine det å bli sett, involvering og medbestemmelse, prioritere de rette tinga, å være en god tilrettelegger er det funksjonene pedagogisk ledelse, personalledelse og administrativ ledelse hvor lærerne har de største forventingene til sin skoleledelse. Strategisk ledelse er den 8 funksjonen lærerne har minst forventinger til. Her har dermed skoleledelsen et stort potensialt til å engasjere lærerne i større grad. Forskningsspørsmål 2 Lærerne som ble intervjuet uttrykker i at skoleledelsen klarer å ivareta behovene deres i stor grad. Dette gjelder tre av lederfunksjonene til Adizes. Lederfunksjonene som skoleledelsen klarer å ivareta er funksjonene pedagogisk ledelse, personalledelse og administrativ ledelse. Allikevel kan skoleledelsen bli enda flinkere til å ivareta lærernes forventninger. Svar på problemstillingen Det kan se ut som de intervjuede lærerne først og fremst forventer en leder som er tydelig, er faglig og stødig rektor. Men samtidig en rektor som har maktet å ta inn over seg kravet om å være en transformasjonsleder. En leder som lytter, slipper til synspunkter, er tett på og opptatt av lærenes daglige gjøremål. Lærerne ser ut til å være mindre opptatt av lederen som visjonær, utviklingsorientert og som en strategisk aktør. Dette er muligens noe underlig ettersom utviklingsarbeid er mye av det samtidens ledelseslitteratur innen utdanningssektoren dreier seg om. Allikevel klarer skoleledelsen i stor grad å ivareta lærernes forventinger, men funksjonene som blir etterspurt er funksjonene som har størst påvirkning på den daglige driften til lærerne.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærernes forventinger til sin skoleledelseen_US
dc.title.alternativeTeachers expectations of their school leadersen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal