Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFagerland, Arne
dc.date.accessioned2023-08-18T11:39:44Z
dc.date.available2023-08-18T11:39:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084818
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap Institutt for samfunnsvitenskapen_US
dc.description.abstractRollen som Nav-leder på et lokalt Nav-kontor i kommune Norge er en krevende oppgave. Du skal bidra til å forvalte fellesskapets ressurser på en best mulig måte, og i denne prosessen må du forholde deg til føringer fra både stat og kommune. Hvilket handlingsrom har du som leder i et slikt scenario? For å analysere handlingsrommet til ledere på lokale Nav-kontor har jeg intervjuet Nav-ledere på ulike lokalkontor i Rogaland. Siden handlingsrom kan vurderes ut ifra ulike kontekster måtte jeg gjøre en avgrensning på hva handlingsrommet skulle sees i forhold til. Valget falt da på det årlige «mål- og disponeringsbrevet» som er et styringssignal som sendes ut fra sentralt statlig hold til ledere på alle lokale Nav-kontor i Norge. Nav lederne erfarer at «mål- og disponeringsbrevet» er et tydelig styringssignal, hvor opplevelsen av tydelighet er blitt bedre med årene ettersom brevet har blitt mer komprimert. Selv om «mål- og disponeringsbrevet» er et typisk ovenfra-og-ned styringssignal beskriver Nav-lederne stor frihet til å kunne oversette brevet til lokale forhold. En overraskende tilbakemelding fra Nav lederne er at de ønsker større grad av føringer på ressursfordeling mellom de ulike brukergruppene som brevet legger opp til at skal prioriteres. Bakteppet for dette ønsket er stor kompleksitet i oppgavebildet som skal løses, i tillegg til utfordringer med ulike interne interesser på kontoret rundt ressursfordeling. En tydeliggjøring kunne tatt ned kompleksiteten og bidratt til større handlingsrom for Nav-lederne ved at mindre tid går med til diskusjon rundt ressursfordeling. Innad i Nav-kontoret kan det være ulike interesser rundt kontorets prioriteringer. Det gjør det krevende for en Nav-leder å sette retningen. Ungdomsavdelingene i Nav som kan betegnes som en type «samskapingsprosjekt» har vist seg å være en god modell til å forene ulike interesser rundt et felles mål. Mer av denne type organisering rundt oppfølging av andre brukergrupper kan være et effektivt tiltak for å gi Nav-ledere mer handlingsrom til å lykkes med samfunnsoppdraget. Avslutningsvis er det verdt å nevne at mer samstyring mellom lokale Nav-kontor og forvaltningsenheter i Nav også er noe Nav-lederne ute på lokalkontorene tror kan øke handlingsrommet og bidra til bedre tjenester for de brukerne som trenger oppfølging fra Nav.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvilket handlingsrom for ledelse har ledere på lokale Nav-kontor innenfor rammene av nasjonale styringssignal?en_US
dc.title.alternativeWhat room for action to perform management do leaders at local Nav-offices have within the frames of national guidelines?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal