Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Karl Martin
dc.date.accessioned2023-08-18T10:40:09Z
dc.date.available2023-08-18T10:40:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3084788
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing, helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing, Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, Institutt for samfunnsvitenskapen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven ønsker å undersøke hvordan opplæringen for maritime lærlinger er tilrettelagt når de er om bord i ulike fartøy/ute til sjøs, og bruken av de digitale opplæringsverktøyene. Tittelen i prosjektet er: Den gode digitale stien i fag- og yrkesopplæringen. Problemstilling: Hvordan kan bruken av digitale opplæringsverktøy i læretiden bedre kvaliteten på fag- og yrkesopplæringen? Jeg har benyttet et case-studie med kvalitative intervjuer, med et eksplorerende design og med fokus på maritime lærlinger. Hvordan har jeg arbeidet, og hvilke resultater fikk jeg? Kvalitetsvurdere opplæring. Jeg har tilpasset Donabedians modell for kvalitet og helse i omsorgssektoren (Quality of care), til undervisning og opplæring for å beskrive en måte å arbeide med kvalitetsvurdering. Å bedre kvalitet på fag- og yrkesopplæringen bygger på at de grunnleggende faktorene trivsel, gode relasjoner, mestring i praksisfelleskapet og at struktur på opplæringen er der. De digitale opplæringsverktøyene er viktige for opplæringen. Det blir det verktøyet som dokumenterer og vurderer kompetansen, i tillegg til at den inneholder oppgavene i opplæringsboka. Potensialet her vil være design av programmet, det handler om struktur i programmet, oppgaver og oppgaverelevans, vurderingskriterier, språk, monitorering (oversikt), opplæring og bruk. Hvordan utvide og bedre kvaliteten i fag- og yrkesopplæringen? Å identifisere og bli enige om gode satsingsområder, og få alle med på disse. Michael Fullan snakker i teorien om dette, om hvilke «drivere» som virker. Jean Lave og Etienne Wenger har teorier rundt praksisfelleskapet som læringsarena – og at læringen skjer i denne sosiale samhandlingen. Opplæringskontorets rolle er å delta, arbeide fram gode rammer for opplæring, også digitale verktøy. Konklusjon Språket i opplæringboka må være forståelig. Strukturen i fagprogrammet må være oppgavefokusert, med relevante arbeidsoppgaver. Vurderingskriterier/nivå av kompetanse må være tydelig i nærheten av oppgaven (rubrikk). Det må gjøres noe for å få bedre oversikt for opplæringskontor og rederi. Rederiene må se på hvordan de kan styrke den kollektive kapasiteten rundt opplæringen. Hvordan lede og ta valg på opplæring – velge riktige drivere. Mer samarbeid og opplæring – instruktørsamlinger og instruktørkurs. Undersøkelsen avdekker mye trivsel, noe som er et godt grunnlag for opplæring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDen gode digitale stien i fag- og yrkesopplæringenen_US
dc.title.alternativeThe good digital path in vocational educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal