Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHøgestøl, Erlend Jacobsen
dc.date.accessioned2023-06-27T06:02:04Z
dc.date.available2023-06-27T06:02:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073310
dc.descriptionMasteroppgave i areal og eiendom. Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.en_US
dc.description.abstractVi lever i en tid med mange indikasjoner på at det foregår klimaendringer, og med global oppvarming som konsekvens. Lenger sør i Europa har vi vært vitne til intense hetebølger på sommeren. Elver har tørket ut. Her i Norge kan også vi komme til å oppleve konsekvenser av klimaendringene. På Vestlandet kan et endret værmønster bety enda større mengder nedbør, noe som i verste konsekvens kan føre til flommer. Dette gjør det viktig å prioritere en mer bærekraftig arealplanlegging i årene som kommer. Vi bør utvikle strategier som reduserer utslipp av klimagasser til atmosfæren. I min oppgave har jeg valgt å forske på urban planlegging, hvor siktemålet er å finne strategier som kan redusere bilbruk, til fordel for gange, sykling og kollektiv transport. FN sitt bærekraftsmål nr. 11: Bærekraftige byer og lokalsamfunn er i denne sammenhengen svært relevant. Jeg ønsker å undersøke dagens situasjon for Åsane, en bydel i Bergen, og finne svar på hvorfor bydelen har blitt som den har. Dette vil gjøres både gjennom en historisk gjennomgang og gjennom en rekke analyser av det fysiske designet på uterommene i Åsane. Deretter ønsker jeg å undersøke hvordan TOD (Transit Oriented Development) som strategi kan brukes til å endre en bilbasert bydel til en mer bærekraftig bydel. Jan Gehl, en dansk arkitekt vil også være en kilde til inspirasjon. Gehl er en talsperson for at gater bør ha liv, og hvor mange samles, heller enn å være forlatt eller tomme. Det vil være relevant å undersøke hvilke planer Bergen kommune har for Åsane gjennom dokumentanalyse. Et premiss for å skape en bærekraftig bydel er at bybanen kommer til Åsane. Jeg reiser til Storo i Oslo for å undersøke om et bredt tilbud av kollektive løsninger har bidratt til å gjøre Storo mindre avhengig av bilen. Jeg gjør en komparativ analyse av Storo og Åsane. Oppgaven vil avsluttes med et forslag til en områdeplan som vil være basert på tankegangen for TOD og som kan bidra til en mer bærekraftig arealplanlegging. Dette vil være en mulighetsstudie, som har fått tittelen: Bærekraftige bydelssentre: En mulighetsstudie av Åsane sentrum.en_US
dc.description.abstractWe live in a time with several indications that the effects of climate changes occur all over the earth. Global warming is one consequense. In Southern Europe it has been intense heat waves during the summer, contributed to dry rivers. Likewise in Norway we experience the consequenses of climate changes. On the West Coast, a changed weather pattern could mean even bigger amounts of rainfall. This may in worst possible way lead to flooding. It will therefore be even more important to prioritize a more sustainable spatial planning than at present in the years to come. We should develop strategies that reduces emission of greenhouse gases to the atmosphere. In my assignment I have chosen to focus on urban planning, where the target is to find strategies that may reduce car use in favour of walking, cycling and public transportation. The UN`s sustainability goal number 11 is very relevant: Sustainable cities and communities. I want to examine the current situation for Åsane, a district in Bergen, and find answers to why the district has become the way it has. This will be done both through a historical review and through a series of analyses of the physical design of the outdoor spaces in Åsane. Then I want to investigate how TOD (Transit Oriented Development) as strategy can be used to change a car-oriented district to a more sustainable district. Jan Gehl, a Danish architect, will also be a source of inspiration. Gehl support streets full of people, and where many gathers, rather than being abandoned or empty. It will also be relevant to examine what plans the municipality of Bergen has for Åsane through document analysis. A premise for creating a sustainable district, is that the light rail comes to Åsane. I`m traveling to Storo in Oslo to examine whether a wide range of public transport solutions has contributed to making Storo less car-dependent. I do a comparative analysis of Storo and Åsane. The assignment will end with a proposal for an area plan which will be based on the principles of TOD and which can contribute to more sustainable spatial planning than current practice. This will be a feasibility study, which has been given the title: Sustainable district centres: A feasibility study of the center of Åsane.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBærekraftige bydelssentreen_US
dc.subjectSustainable district centresen_US
dc.titleBærekraftige bydelssentre: En mulighetsstudie av Åsane sentrumen_US
dc.title.alternativeSustainable district centres: A feasibility study of the center of Åsaneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOA300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal