Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArnesen, Trond Egil
dc.contributor.authorHallås, Bjørg Oddrun
dc.contributor.authorLeirhaug, Petter Erik
dc.contributor.authorLoftesnes, Jan Morten
dc.contributor.authorSæle, Ove Ronny Olsen
dc.date.accessioned2023-06-23T06:13:55Z
dc.date.available2023-06-23T06:13:55Z
dc.date.created2023-06-15T15:51:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationUNIPED. 2023, 46 (2), 86-96.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072798
dc.description.abstractFormålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i kroppsøving reflekterer over profesjonsutvikling og profesjonsfellesskap. Empirien er studentenes eksamenstekster. Vi analyserer tekstene med utgangspunkt i Hargreaves og Fullans forståelse av sosial kapital. Studien viser hvordan informantene vektlegger profesjonsfellesskapet ved sin egen skole og lærerspesialiststudiet som sentralt for profesjonsutviklingen, men at de opplever ulik grad av støtte fra ledelsen og fagkollegaene på skolen. Flere av informantene savner bedre strukturer for å sikre kroppsøvingslærerne et refleksjonsfellesskap som kan bidra til profesjonsutvikling. Et hovedfunn er at lærerspesialiststudiet har blitt opplevd som et faglig utviklende refleksjonsfellesskap der nye faglige perspektiver ble tatt i bruk for å reflektere over problemstillinger knyttet til studentenes profesjonsutøvelse. Det kan ha bidratt til å styrke den samlede sosiale kapital knyttet til kroppsøving på den enkelte skole.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRefleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøvingen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Artikkelforfatter(e)en_US
dc.subject.nsiVDP::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subject.nsiVDP::Education: 280en_US
dc.source.pagenumber86-96en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.2.3
dc.identifier.cristin2155011
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal