Show simple item record

dc.contributor.authorBrudøy, Henriette Skåra
dc.contributor.authorKrosby, Anniken
dc.date.accessioned2023-06-16T09:18:26Z
dc.date.available2023-06-16T09:18:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071755
dc.descriptionMasteroppgave i jordmorfag, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne masteroppgaven var å vurdere gjennomførbarheten av en planlagt norsk nasjonal populasjonsbasert kohortstudie om jordmorstudenters kliniske kompetanse og selvtillit. Problemstilling: I hvilken grad er metodologiske momenter som rekrutteringsprosedyre og datainnsamling (oversettelse, kontekstuell tilpasning og omfang av spørreskjema) gjennomførbare i en planlagt survey om jordmorstudenters kliniske kompetanse og selvtillit ved slutten av sin utdanning? Metode: Gjennomførbarhetsstudie. Jordmorstudenter ved en norsk jordmorutdanning ble rekruttert via høgskolens læreplattform ved slutten av utdanningen, muntlig og via e-post. Datainnsamlingen skjedde tre måneder etter uteksaminering, med én påminnelse. Spørreskjemaet ble hentet fra en liknende svensk studie, oversatt til norsk, justert for norsk kontekst og distribuert digitalt via SurveyXact til 21 studenter. Kvantitativ data ble presentert som antall, prosent og gjennomsnittsverdi med standardavvik. Kvalitativ data ble analysert med innholdsanalyse (Graneheim & Lundman, 2004). Resultat: Rekruttering på studentenes læreplattform, e-post, muntlig og brosjyre resulterte i 7 påmeldte studenter (33%). Ytterligere 13 studenter ble rekruttert etter e-post med lenke. Av 21 inviterte svarte 12 (57%) på hele spørreundersøkelsen, 6 svarte på deler (29%). Noen deltakere (n=7) syntes flere av spørsmålene var vanskelige å forstå, at noen spørsmål ikke var relevante (n=5) og at det var for mange spørsmål (n=5). Deltakerne syntes det var «greit», «ok» og «interessant» å fylle ut spørreskjemaet, samt at det «fikk i gang refleksjon» om utdanningen og egen klinisk kompetanse. Konklusjon: Studentene anså at studien var viktig og at de fleste spørsmålene var relevante. Før en kommende nasjonal studie bør rekrutteringsprosedyren endres, spørreskjemaet forkortes i omfang og noen spørsmål tydeliggjøres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectjordmoren_US
dc.subjectgjennomførbarhetsstudieen_US
dc.subjectjordmorstudenten_US
dc.subjectjordmorutdanningen_US
dc.subjectselvtilliten_US
dc.subjectsurveyen_US
dc.titleJordmorstudenters selvvurderte mestring av klinisk kompetanse og selvtillit: En gjennomførbarhetsstudieen_US
dc.title.alternativeMidwifery students self-reported clinical competencies and self-efficacy: A feasibility studyen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeJOR508en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal