dc.contributor.author | Fosse, Trude | |
dc.contributor.author | Lange, Troels | |
dc.contributor.author | Meaney, Tamsin Jillian | |
dc.date.accessioned | 2023-04-24T07:45:28Z | |
dc.date.available | 2023-04-24T07:45:28Z | |
dc.date.created | 2023-04-11T13:03:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Nordisk Barnehageforskning. 2023, 20 (2), 89-109. | en_US |
dc.identifier.issn | 1890-9167 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3064394 | |
dc.description.abstract | Med gjeninnføring av lek i skolens læreplan er det behov for å vurdere hvordan lek har vært knyttet til matematikk i barnehagen. Vi bruker en modell som kobler sammen barns lek med det å stille og å løse problemer, til å analysere barnehagebarns engasjement med digitale apper og til andreklassingers skriving av regnefortellinger. Analysen viser hvordan lek kan oppstå når barna stiller problemer, og når de prøver ut ulike løsningsstrategier. Vi anser at resultatet av forskningen kan gi innsikt til matematikklærere i de første skoleårene om lekens potensial i arbeid med problemstilling og problemløsning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lek med problemer | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | ©2023 Trude Fosse, Troels Lange & Tamsin Meaney | en_US |
dc.source.pagenumber | 89-109 | en_US |
dc.source.volume | 20 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk Barnehageforskning | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/nbf.v20.280 | |
dc.identifier.cristin | 2139962 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 275575 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |