Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGoga, Nina
dc.date.accessioned2023-04-12T11:14:46Z
dc.date.available2023-04-12T11:14:46Z
dc.date.created2023-03-30T10:36:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBarn – forskning om barn og barndom i Norden. 2023, 41(1), 54-71.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062630
dc.description.abstractArtikkelen er motivert av Michelle Superles oppfordring til en barneorientert kritisk tilnærming til barnelitteratur, kalt «child-centered critical approach to children’s literature» (CCA). Nøkkelprinsippet for denne tilnærmingen er anerkjennelsen av FNs barnekonvensjon. Innrammet av CCA og Barnekonvensjonen, er målet med denne artikkelen å kartlegge og undersøke ti barnebøker nominert til Bokslukerprisen 2021/2022 med tanke på hvilken rolle de voksne spiller i barns mulighet til å utøve sine rettigheter. Undersøkelsen er gjennomført i tre trinn. Det første trinnet kartlegger hvilke eksempler på barns rettigheter som finnes i materialet. Det andre undersøker materialet med tanke på voksnes rolle i barns mulighetsrom til å utøve sine rettigheter, og det tredje illustrerer ulike voksenroller når det gjelder barns utøvelse av aktørskap og retten til ikke å bli diskriminert på grunn av språk og kultur, kropp og seksuell orientering.en_US
dc.description.abstractThis article is motivated by Michelle Superle’s call for a “child-centered critical approach to children’s literature” (CCA). The key principle of this approach is the adoption of the United Nations Convention on the Rights of the Child as the core theoretical document anchoring the CCA. Framed by the CCA and the Convention on the Rights of the Child, the aim of this paper is to map out and examine ten children’s books nominated for the Norwegian book award Bokslukerprisen 2021/2022 to identify the role of the adult in children’s opportunities to exercise their rights as advocated in the Convention on the Rights of the Child. The study is carried out in three steps. The first step maps out the examples of the UNCRC rights found in the corpus. The second examines the overall role of the adults in children’s agency room to perform their rights, and the third illustrates different adult’s roles when it comes to children’s opportunities in practising their agency and right to not being discriminated because of their language and culture, body, and sexual orientation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFNs barnekonvensjonen_US
dc.subjectUN Convention on the Rights of the Childen_US
dc.subjectBarnelitteraturen_US
dc.subjectChildren's literatureen_US
dc.titleRealisering av barns rettigheter i bøker nominert til Bokslukerprisen 2021/2022en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Nina Goga.en_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000en_US
dc.source.pagenumber54-71en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalBarn – forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.23865/barn.v41.5110
dc.identifier.cristin2138398
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal