Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØrbæk, Trine
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.date.accessioned2023-03-01T13:22:24Z
dc.date.available2023-03-01T13:22:24Z
dc.date.created2022-11-21T11:36:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2022, 16 (2), 41-60.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3055035
dc.description.abstractI feel it in my body when my “head is spinning”. Student teachers’ reflections from their own practicum in meeting with the pupils Bodily knowledge has received increasing attention in both national and international research and discussions in education research have been ongoing since 1996. However, teacher education still lacks focus on bodily knowledge as part of student teachers’ professional development. This article uses reflection notes from 16 student teachers to investigate the following: What is the significance of knowledge about the bodily interaction between student teachers and pupils for the student teachers’ professional development? The research questions are as follows: What bodily experiences from their encounters with pupils during practicum do primary and lower secondary school student teachers write about in their reflection notes? How much significance do student teachers attach to their bodily experiences in the choices they make at the point of teaching? The analysis demonstrates how the students’ movements, bodies, touches and gazes in the encounter with pupils impact what they think, feel and do at the point of teaching. The analysis also brings forth how the student teachers’ bodily resonances are created and expressed in the interaffective interaction with pupils. Finally, the authors discuss how the student teachers’ bodily experiences can be integrated as a topic in teacher education. The study demonstrates that more research is needed in order to develop knowledge about the importance of bodily experiences in teaching and learning.en_US
dc.description.abstractHva kropp og følelser har med kunnskap å gjøre, har fått økende oppmerksomhet både i nasjonal og internasjonal forskning. Diskusjonene om kroppslig kunnskap har pågått innen utdanningsforskningen siden 1996, men fremdeles mangler det forskning om hvilken betydning kroppslig kunnskap har i lærerutdanningen. I denne artikkelen brukes refleksjonsnotater fra 16 grunnskolelærerstudenter som forskningsmateriale for å undersøke problemstillingen: Hvilken betydning har kunnskap om det kroppslige samspillet mellom lærerstudent og elever for lærerstudentenes profesjonsutvikling? Forskningsspørsmålene som stilles, er: Hvilke kroppslige erfaringer i møte med elever i egen praksisundervisning skriver grunnskolelærerstudenter om i refleksjonsnotatene sine? Hvilken betydning tillegger studentene de kroppslige erfaringene sine i valgene de tar i undervisningsøyeblikket? Analysen får fram hvordan studentenes bevegelser, kropper, berøringer og blikk i møte med elevene får betydning for hva studentene tenker, føler og gjør i undervisningsøyeblikket. Den får også fram at studentenes kroppslige resonanser skapes og uttrykkes i dette interaffektive samspillet med elevene. I diskusjonen tar forfatterne opp hvordan studentenes kroppslige erfaringer kan få en tydeligere plass i undervisningen i lærerutdanning. Studien viser at det trengs mer forskning for å utvikle kunnskap om kroppslige erfaringers betydning for profesjonsutøvelse og profesjonsutvikling som lærer (og lærerstudent).en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDet merkes i kroppen at det «det koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisningen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2022 Trine Ørbæk & Gunn Engelsrud.en_US
dc.source.pagenumber41-60en_US
dc.source.volume16en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/up.v16.3184
dc.identifier.cristin2077167
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal