Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagen, Fredrik Stenhjem
dc.date.accessioned2022-12-05T07:43:21Z
dc.date.available2022-12-05T07:43:21Z
dc.date.created2022-12-02T14:00:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHagen, F. S. (2022). Antirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolen [Doktoravhandling, Høgskulen på Vestlandet]. HVL Open.en_US
dc.identifier.isbn978-82-8461-001-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3035747
dc.description.abstractSiden årtusenskiftet har historien om Holocaust vært en sentral del av norske skolemyndigheters beskrivelse av arbeidet mot rasisme. Denne sammenkoblingen har konkret betydd at undervisning om Holocaust er løftet frem fra offisielt hold som holdningsskapende, men den har også påvirket hvordan arbeidet mot rasisme rammes inn i skolen, og hva som står på spill dersom skolen ikke lykkes i arbeidet sitt mot rasisme. Denne avhandlingen er en studie av forholdet mellom kunnskap om Holocaust og arbeid mot antirasisme i skolen. Avhandlingen beskriver hvordan forholdet mellom disse to fenomenene ble etablert og har utviklet seg over tid, og retter et kritisk blikk mot hva denne sammenkoblingen betyr for didaktiseringen av Holocaust og for antirasistisk undervisning. Avhandlingen består av fire artikler, som belyser ulike aspekter ved dette forholdet. I den første artikkelen drøftes forståelsen av rasisme og antisemittisme i Kunnskapsdepartementets rapport Det kan skje igjen om antirasistisk arbeid i skolen fra 2011. I denne drøftingen belyses det også hvor viktig historien om Holocaust var for rapportens utforming. Artikkel 2 er en studie av hvordan elever på ungdomsskolen forstår rasisme som begrep og fenomen. Denne artikkelen viser hvordan elevene forstår rasisme som et tilbakelagt fenomen. Artikkel 3 belyser hvordan de samme elevene forstår drivkreftene som gjorde Holocaust mulig. I denne artikkelen kommer det frem at elevene legger stor vekt på Hitler som enkeltperson og hans antisemittiske holdninger, mens andre gjerningsmenn blir forstått som drevet av frykt. I artikkel 4 diskuteres elevenes forståelse av jødene som offer for Holocaust i lys av den universalistiske didaktiseringen av Holocaust. Liten forståelse for de spesifikke jødiske og antisemittiske aspektene ved Holocaust, gjør at elevene i denne studien har utfordringer med å forstå hvorfor jødene ble nazistenes fremste offer. Sammen viser disse studiene hvordan sammenkoblingen mellom kunnskap om Holocaust og antirasistisk arbeid ikke har fungert som tiltenkt i den norske skolen. Sammenkoblingen har lagt til rette for en forenklet undervisning om rasisme som fenomen, som studien også finner igjen hos elevene, samtidig har sammenkoblingen tilrettelagt for en didaktisering av Holocaust som ikke åpner for refleksjon og kritisk tenkning. Sammenkoblingen kan derfor sies å bidra til at elevene opplever distanse til både rasisme som fenomen og Holocaust som historisk hendelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.relation.haspartHagen, F. S. (2021) Det kan skje igjen: Om to ideer som har lagt premisser for antirasistisk arbeid i skolen. I Lindhardt, E., Ravneberg, B., Solbue, V. & Faye, R. (Red.) Hvordan forstå fordommer? – Om kontekstens betydning i barnehage, skole og samfunn. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215041261-2021-02en_US
dc.relation.haspartHagen, F. S. (2021) Norske elevers konseptualisering av rasismebegrepet. Nordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk, 7, 147–162. https://doi.org/10.23865/ntpk.v7.2269en_US
dc.relation.haspartHagen, F. S. (2022) [Under vurdering] Elevers forståelse av motivene til de som bidro til gjennomføringen av Holocaust. Acta Didactica Norden.en_US
dc.relation.haspartHagen, F. S. (2022) Men hvorfor jødene? En sentral utfordring ved den universalistiske didaktiseringen av Holocaust. I Smith, K. (Red.) Inquiry as a Bridge between Theory and Practice in Teaching and Teacher Education. Fagbokforlaget. https://doi.org/10.55669/oa120402en_US
dc.titleAntirasisme etter Auschwitz: Didaktiske refleksjoner om Holocaust som antirasistisk verktøy i den norske skolenen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© copyright Fredrik Stenhjem Hagenen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber210en_US
dc.identifier.cristin2087812
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel