Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLudvigsen, Kristine
dc.contributor.authorMorlandstø, Morten
dc.date.accessioned2022-11-23T11:54:40Z
dc.date.available2022-11-23T11:54:40Z
dc.date.created2022-11-21T19:12:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.isbn978-82-8461-002-3
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3033625
dc.description.abstractI mars 2021 lyste Høgskulen på Vestlandet (HVL) for første gang ut muligheten for faglig ansatte i undervisningsstilling til å søke status som merittert underviser. I første del av rapporten gjør vi rede for bakgrunnen for, og prosessen mot å etablere en meritteringsordning ved Høgskulen på Vestlandet. I andre del beskriver vi organisering og gjennomføring av piloten. Tredje del er en vurdering av piloten basert på innspill fra involverte i prosessen; ledere, søkere, hovedkomite og fakultetsrepresentanter. Siste del av rapporten, del fire, er forslag til endringer for andre utlysning som del av første pilot, planlagt i 2023. Hovedkonklusjoner oppsummert: Utlysning og kriterier: I første utlysningstekst var hovedkriteriene oppgitt, mens underkriteriene til hvert av hovedkriteriene ble formidlet i søkerwebinar og på nettsiden til Avdeling for utvikling av læring og undervisning (ALU). Å sammenstille og presentere alle kriteriene samlet og med tydelig nummerering, også på underkriterier, vil i neste utlysning være et viktig forbedringspunkt i utvikling av piloten. At både hovedkriterier og underkriterier er tydelig presentert vil bidra til forenkling og forbedring av kvalitet og struktur i søknadene så vel som i evalueringsarbeidet. Det bør også komme tydeligere frem i utlysningsteksten hva rollen til vedlegg skal være. Søkerveiledning: Vi foreslår at veiledning og felles informasjon gis i søkerwebinarer og at det blir laget en søkerveiledning som legges i nettsiden for merittering ved HVL. I tillegg anbefaler vi å etablere skrivegrupper på hvert studiested og at hver skrivegruppe har en kontaktperson/mentor. Vurdering av søknader: Basert på evaluering av 2021/22 foreslår vi at hovedkomiteen skal ha to eksterne, en intern (leder av arbeidet), en student (fast). I tillegg anbefaler vi samt en fakultetsrepresentant fra hvert fakultet som vurderer søknader fra eget fakultet. Her anbefaler vi lik representasjon fra fakultetene med én hovedansvarlig representant fra hvert fakultet. For å få arbeidet med vurdering til å ta kortere tid, foreslår vi å etablere ny komite i forkant av utlysning og at komiteen for den kommende utlysningen blir involvert i prosessen helt fra begynnelsen av, blant annet ved å gi tilbakemelding på utkast til utlysningstekst/kriterier før publisering. Intervju: Vi foreslår at prosesser knyttet til ny utlysning og vurdering av søknader gjennomføres på samme måte som for første pilotrunde, men at det i tillegg vurderes om HVL skal ha intervju i tillegg til skriftlig søknad. Organisering og budsjettering: Kostnadsomfanget og ressursbruken var ikke avklart på det tidspunktet styret vedtok ordningen. For ny utlysning bør det budsjetteres og allokeres midler til å dekke støtte til de merittertes fagmiljø så vel som midler til forvaltning og oppfølging av meritteringsordningen, og vurdering av om oppgaven som komiteleder skal være tillagt en fast vitenskapelig stilling. Meritteringsordningen og andre opprykksordninger: Meritteringsordningen må vurderes i lys av andre opprykksordninger ved HVL. Det må reflekteres i kriterier for merittert underviser hvordan krav for å få status som merittert underviser skiller seg fra krav til pedagogisk kompetanse for førstelektor/ førsteamanuensis og dosent/professor. Før neste utlysning bør kriterier justeres slik at de blir mer fokuserte og at vi unngår overlapp mellom kriterier. Basert på arbeidet med evalueringen foreslår vi et sett reviderte kriterier. Det er også viktig at ordningen blir kjent på HVL og at fakultetene bidrar aktivt til at informasjon om ordningen når ut til ledere og vitenskapelig tilsatte i alle faglige enheter. Som en del av informasjonsarbeidet vil vi utvikle en nettside som gir informasjon om ordningen, utlysning og kriterier på en måte som støtter søkerne i hele søknadsprosessen.
dc.description.abstract
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.relation.ispartofHVL-Rapport
dc.relation.ispartofseriesHVL-Rapport;2022/7
dc.subjectpedagogisk
dc.subjectpedagogikk
dc.subjectfilosofi
dc.subjectmerittering
dc.subjectevaluering
dc.subjectvurdering
dc.subjectdigital
dc.subjectkompetanse
dc.subjectmappe
dc.subjectkvalifisering
dc.subjectopprykk
dc.subjectvitenskapelig
dc.subjectdidaktikk
dc.subjectpraktisk
dc.subjectstudentaktiv
dc.subjectkunnskapsbasert
dc.subjectvurderingskriterier
dc.subjectundervisningskvalitet
dc.subjectlæringsteori
dc.subjectkollegial
dc.subjectdeling
dc.titleEvaluering av pilot for meritteringsordning ved HVL 2021-22
dc.title.alternative
dc.typeReport
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber29
dc.source.volume2022
dc.source.issue7
dc.identifier.cristin2077668
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel