Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRuud, Lise Camilla
dc.contributor.authorBorgen, Jorunn Spord
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn
dc.date.accessioned2022-10-25T07:13:54Z
dc.date.available2022-10-25T07:13:54Z
dc.date.created2022-06-01T11:10:59Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationRuud, L. C., Borgen, J. S., & Engelsrud, G. H. (2022). «Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 25(1), 95-112.en_US
dc.identifier.issn1403-3216
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3028087
dc.description.abstractSammendragI 2021 ble Barne- og ungdomskulturmeldingen Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for,med og av barn og unge behandlet i Stortinget. Ett av kapitlene omhandler Den kulturelle skolesekken (DKS), ennasjonal ordning for formidling av kunst og kultur til skoleelever i Norge. I DKS sin 20 år lange historie har det værtlagt vekt på profesjonalitet og kvalitet i formidlingen av kunst- og kultur i ordningen. Den nye stortingsmeldingenlegger stor vekt på at alle involverte aktører og nivåer skal samarbeide slik at ordningen også blir relevant for livet oghverdagen til barn og unge. Et originalt bidrag i denne artikkelen er å bruke aktør-nettverksteori (ANT) til å analy-sere hvordan relevansbegrepet brukes i DKS, ved å undersøke hvordan bestemte former for samarbeid, aktørposisjo-ner og ansvarsområder skrives fram i stortingsmeldingen. Relevansen til DKS kommer fram i tre former: relevans forlivet, for skolen og for medvirkning. Norsk kulturpolitikk er kjennetegnet ved en ambivalens mellom demokratise-ring av kultur og kulturelt demokrati, og analysen viser hvordan det å legge stor vekt på relevans gir en form for legi-timitet til kulturpolitikken for barn og unge. Artikkelen viser at selv om relevans er egnet til å redusere friksjon mel-lom DKS og skolen, tildeles barn og unge i skolen også et ansvar for å redusere friksjoner i DKS. Nøkkelord Kulturpolitikk barn og unge, Den kulturelle skolesekken (DKS), relevans, medvirkning, diskurser om kunst, aktør-nettverksteori (ANT)en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.title«Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekkenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The Author(s)en_US
dc.source.pagenumber95-112en_US
dc.source.volume25en_US
dc.source.journalNordisk kulturpolitisk tidsskriften_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.18261/nkt.25.1.7
dc.identifier.cristin2028682
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 301594en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal