dc.contributor.author | Ruud, Lise Camilla | |
dc.contributor.author | Borgen, Jorunn Spord | |
dc.contributor.author | Engelsrud, Gunn | |
dc.date.accessioned | 2022-10-25T07:13:54Z | |
dc.date.available | 2022-10-25T07:13:54Z | |
dc.date.created | 2022-06-01T11:10:59Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Ruud, L. C., Borgen, J. S., & Engelsrud, G. H. (2022). «Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken. Nordisk kulturpolitisk tidsskrift, 25(1), 95-112. | en_US |
dc.identifier.issn | 1403-3216 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3028087 | |
dc.description.abstract | SammendragI 2021 ble Barne- og ungdomskulturmeldingen Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for,med og av barn og unge behandlet i Stortinget. Ett av kapitlene omhandler Den kulturelle skolesekken (DKS), ennasjonal ordning for formidling av kunst og kultur til skoleelever i Norge. I DKS sin 20 år lange historie har det værtlagt vekt på profesjonalitet og kvalitet i formidlingen av kunst- og kultur i ordningen. Den nye stortingsmeldingenlegger stor vekt på at alle involverte aktører og nivåer skal samarbeide slik at ordningen også blir relevant for livet oghverdagen til barn og unge. Et originalt bidrag i denne artikkelen er å bruke aktør-nettverksteori (ANT) til å analy-sere hvordan relevansbegrepet brukes i DKS, ved å undersøke hvordan bestemte former for samarbeid, aktørposisjo-ner og ansvarsområder skrives fram i stortingsmeldingen. Relevansen til DKS kommer fram i tre former: relevans forlivet, for skolen og for medvirkning. Norsk kulturpolitikk er kjennetegnet ved en ambivalens mellom demokratise-ring av kultur og kulturelt demokrati, og analysen viser hvordan det å legge stor vekt på relevans gir en form for legi-timitet til kulturpolitikken for barn og unge. Artikkelen viser at selv om relevans er egnet til å redusere friksjon mel-lom DKS og skolen, tildeles barn og unge i skolen også et ansvar for å redusere friksjoner i DKS. Nøkkelord Kulturpolitikk barn og unge, Den kulturelle skolesekken (DKS), relevans, medvirkning, diskurser om kunst, aktør-nettverksteori (ANT) | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2022 The Author(s) | en_US |
dc.source.pagenumber | 95-112 | en_US |
dc.source.volume | 25 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk kulturpolitisk tidsskrift | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/nkt.25.1.7 | |
dc.identifier.cristin | 2028682 | |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 301594 | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |