Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersland, Inge
dc.contributor.authorBråten, Oddrun Marie Hovde
dc.date.accessioned2022-10-12T10:41:38Z
dc.date.available2022-10-12T10:41:38Z
dc.date.created2022-08-08T12:50:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationAndersland, I., & Hovde Bråten, O. M. (2022). Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene. Prismet, 73(1-2), 117-135.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3025565
dc.description.abstractI denne artikkelen undersøker vi hvordan begrepene «religion» og «livssyn» brukes til å beskrive studieobjektet i de nye læreplanene fra 2020 og spør: Hvordan kan man unngå forenklede fremstillinger, og hvordan kan man la elever møte religioner og livssyn som komplekse historiske og nåtidige forhandlede fenomener? I vår lesning av læreplanene finner vi tilfeller av essensialisert språkbruk samt en videreføring av privilegerte posisjoner for kristendom (i norsk versjon) innenfor religionsbegrepet, og livssynshumanisme (i norsk versjon) for livssynsbegrepet. Dette står i et spenningsforhold til idealer om åpen utforsking av fenomenene, som også er uttrykt i planene. Vi diskuterer videre hvorfor essensialisering og priviligering av visse tradisjoner kan sees på som problematisk, og foreslår pragmatiske løsninger knyttet til teoretisering av begrepene som vi håper kan bane vei for ikke-essensialistisk og åpen utforsking av religion og livssyn i praktisk undervisning. Vi argumenterer for en utforskende tilnærming til studiet av religion og livssyn i skolen, som en strategi for å åpne opp begrepene for elevene, i tråd med intensjonen i kjerneelement 2 i nye læreplaner: utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO-forlageten_US
dc.relation.urihttps://journals.uio.no/prismet/article/view/9701/8177
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleReligion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepeneen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 The Author(s).en_US
dc.source.pagenumber117-135en_US
dc.source.volume73en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue1-2en_US
dc.identifier.doi10.5617/pri.9701
dc.identifier.cristin2041711
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal