Show simple item record

dc.contributor.authorRasmussen, John-Atle
dc.contributor.authorLund-Andersen, Tom
dc.date.accessioned2022-09-06T11:14:36Z
dc.date.available2022-09-06T11:14:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015987
dc.descriptionMaster i Regionaløkonomi og Innovasjon, Fakultetet for økonomi og samfunnsvitenskap, Institutt for økonomi og administrasjonen_US
dc.description.abstractDenne kvantitative masteroppgaven ser på hvilke lokaliseringsvariabler som er med på å forklare variasjoner i salgsprisen for fritidsboliger til fjells i åtte ulike kommuner i Sør-Norge i perioden 2015-2022. Her sammenligner vi to markeder, Vest og Øst, samt at vi studererhvorvidt variabler har forskjellig betydning før og etter koronapandemien. Vi finner at avstand til nærmeste skitrekk, nærmeste dagligvarebutikk, antall snødager i året og til dels tilgjengeligheten til fritidsboligområdet (potensialmål) er med på å forklare variasjoner i salgsprisen for de to studerte markedene i Sør-Norge. Det kan dermed tyde på at dette er lokaliseringsvariabler som burde tas hensyn til dersom en skal forklare prisvariasjoner i markedet for fritidsboliger. Gjennom pandemien har det jevnlig vært oppslag i mediene omkring hvor mange flere fritidsboliger som har blitt solgt, hvor de dyreste områdene er og hvor mye over prisantydning fritidsboliger blir solgt. Denne oppgaven forsøker å forklare slike prisvariasjoner gjennom å studere implisitte priser med grunnlag i hedonisk teori, supplert med teori om tilgjengelighet og romlig økonometri. Det blir i oppgaven utarbeidet modeller bestående av tre variabelkategorier: boligkarateristikker, områdevariabler og et potensialmål, der sistnevnte tar hensyn til markeder av potensielle kjøpere og omkringliggende befolkning. Vi utarbeidet først en modell for hele datasettet bestående av 5353 observasjoner, før vi delte opp i Vest og Øst. Resultatene for hele datasettet viser at variablene for bruksareal, antall soverom, alder, salgsår, kommune, antall snødager i året, avstand til nærmeste skitrekk og potensialmålet er av betydning for salgsprisen. I modellen for Vest finner vi ikke statistisk grunnlag for å beholde potensialmålet, men vi finner dette for å legge til variabelen «avstand til nærmeste dagligvarebutikk». For Øst finner vi ikke statistisk grunnlag for å beholde variabelen for antall snødager i året, men vi finner dette for å beholde variabelen «avstand til nærmeste dagligvarebutikk».en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvilke lokaliseringsvariabler er med på å forklare variasjoner i salgspris for fritidsboliger til fjells i Sør-Norge i perioden 2015-2022?en_US
dc.title.alternativeWhich location variables help to explain variations in the sales price of mountain second homes in southern Norway in the period 2015-2022?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSB210en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal