Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSeverinsen, Karl-Gunnar
dc.date.accessioned2022-09-06T11:05:04Z
dc.date.available2022-09-06T11:05:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015983
dc.descriptionMaster of Science in Business, Regional Economics and Innovation, Fakultet for økonomi og samfunnsvitskapen_US
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler Saudatunellen. Dette er et vegprosjekt på planleggingsstadiet, der jeg undersøker potensielle lokale og regionale virkninger. Som en sentral del av arbeidet drøfter jeg hvordan en slik tunell kan tenkes å påvirke mobiliteten i arbeidsmarkedet for Sauda-samfunnet. Dette arbeidet gjøres gjennom analyse og modellberegninger basert på data for pendlestrømmer. En rimelig hypotese er at større muligheter for romlig mobilitet i arbeidsmarkedet påvirker bostedsvalg og befolkningsutvikling. Dette kan ha betydning for befolkningsutviklingen i Sauda. Som bakgrunn for en slik diskusjon ser jeg nærmere på den befolkningsutviklingen Sauda har hatt, i et langsiktig tidsperspektiv. Jeg sammenligner med kommuner og tettsteder i samme region, men med en ulik tilgjengelighet til det sentrale arbeidsmarkedsområdet. Jeg sammenligner også med erfaringer fra et tilsvarende vegprosjekt (Folgefonntunellen). Avslutningsvis har jeg foretatt en kort teoretisk diskusjon rundt de feilene man gjør ved å utelate lokaliseringsvirknigner fra nytte-kostnadsanalyser. Jeg har benyttet en kvantitativ forskningsmetode, der data er anvendt til modellberegninger, i tillegg til presentasjoner gjennom grafer, kart og tabeller. Det framkommer av befolkningsutviklingen i Sauda at det kan være vanskelig å snu trenden med befolkningsnedgang, som en følge av selvforsterkende mekanismer i økonomisk baseteori. Avstandsutfordringene Sauda har, gjør at nær all sysselsetting i Sauda i dag er besatt av befolkningen i Sauda, noe som avspeiler at det er få som pendler til og fra Sauda. Modellering av pendlestrømmer antyder imidlertid at Saudatunellen vil kunne medføre en reduksjon i andelen internpendlere og større interaksjon med arbeidsmarkedene i nabokommunene. Ved å se på enkeltkomponenter i en generell romlig likevektsmodell viser studien at Sauda vil bli mer attraktiv som flyttedestinasjon dersom tunellen blir realisert. Dette kommer av at tunellen gir en høyere verdi på potensialmålet. I studien er det funnet en positiv korrelasjon mellom potensialmål og befolkningsvekst, men endogenitetsproblemer gjør imidlertid at man skal være forsiktig med kausale tolkninger, ved at høy potensialverdi impliserer sterk vekst. Videre viser studien at Saudatunellen ikke gir grunn til å tro at de lokale shoppingmønstrene Sauda vil påvirkes i nevneverdig grad. Analysen indikerer videre at Saudatunellen kan utløse sterkere økning i mobiliteten i arbeidsmarkedet enn det erfaringene fra Folgefunntunellen tilsier. Studien viser som forventet at Saudatunellen vil gi et markert utvidet arbeidsmarkedsområde, med forventet økt mobilitet i arbeidsmarkedet. Det framkommer også av studien at analyser av denne type vegprosjekter, består av mange komponenter som henger sammen, noe som bidrar til høy kompleksitet og stor usikkerhet i analyser og prediksjoner. Uten analyse som mer direkte er rettet mot flyttebeslutninger, og samspillet mellom sysselsetting og befolkningsutvikling, er det vanskelig å si noe om hvordan tunellen kan tenkes å påvirke folketallsutviklingen i Sauda. Analyse av såkalte potensialmål gir imidlertid i det minste indikasjoner på at slike investeringer representerer et viktig skritt i en gunstig retning for Sauda, og det kan i det minste være grunn til å tro at den langsiktige tendensen til befolkningsreduksjon kan stoppe opp. Utviklingen av såkalte basisarbeidsplasser kan også være med å bygge opp om en gunstig utvikling.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePotensialet for lokal befolkningsvekst og utvidet arbeidsmarkedsområde som følge av Saudatunellenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSB210en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal