Romlig analyse av TOD langs Bergen Bybanetrasé Kunnskapsbaserte metoder for å evaluere samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging i Norsk planleggingspraksis
Abstract
I dag ser man en internasjonal satsing på økt bærekraft i byer og tettsteder. I Norge konkretiseres målene gjennom samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. Samtidig er kunnskapsgapet mellom forskning og praksis innen planlegging en hindring i å oppnå de nasjonale målene.
Denne oppgaven kombinerer romlige analyser med konseptet TOD (Transit Oriented Development) for å evaluere samordnet bolig, areal – og transportplanlegging og belyser hvordan dette kan gjøres i praksis. Utgangspunktet for å evaluere samordnet bolig, areal – og transportplanlegging er Bergen bybanetrasé. Det har vist seg at ved å øke tilgjengelighet kan man forbedre fotgjengervennlighet og dermed få ned biltrafikken. Dette kan gjøres ved hjelp av TOD, som har likhetstrekk med samordnet bolig, areal – og transportplanlegging i Norge.
Et konseptuelt rammeverk illustrerer hvordan romlige analyser som «MXI», «Spacematrix», «Space syntax» og «nettverksanalyser» kan måles gjennom de 5 D’ene. Disse er «Density», «Diversity», «Destination accessibility», «Design» og «Distance to transit».
Fremgangsmåte for hvordan man skal utføre analysemetodene er gjengitt i detalj i metode for oppgaven. Vi fant ut at det er mulig å kombinere 4 av de 5 D’ene som måler «Design» og kan benyttes parallelt med romlige analyser som måler «distance to transit». Dette kan evaluere og foreslå tiltak som kan forbedre TOD. Videre sammenlignet vi analysene med observasjoner rundt tre bybanestopp for å vise hvordan analysene kan benyttes langs bybanen i praksis. Rapporter viser at få planleggere klarer å bruke kunnskapsbaserte og etterprøvbare plananalyser i for å oppnå målet om attraktive og miljøvennlige byer innen praksis. Spørreundersøkelsen i oppgaven bekrefter at utfordringer knyttet til bruk av plananalyseverktøy også finnes i praksis.
Diskusjonen i oppgaven baserer seg på hvilke utfordringer som må løses og hvordan planverktøy kan forbedre planlegging i fremtiden. Bruken av etterprøvbare og kunnskapsbaserte analysemetoder kan bidra til å dekke kunnskapsgapet nevnt innledningsvis. Men et mangfold av ulike analyser og indikatorer, manglende datagrunnlag og varierende kompetanse i planmiljøene utgjør en barriere for å implementere slike analysemetoder i praksis.
Et behov for mer standardisert kompetanse kan løses gjennom veiledere og opplæring ved utdanningsinstitusjoner. Dette kan minske terskelen for å anvende kunnskapsbaserte og etterprøvbare metoder i planpraksis og kan dermed være et første steg i å løse kunnskapsgapet. There is an international commitment for increased sustainability in cities and towns. In Norway, the goals are concretized through Norway’s state planning guidelines “samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging». At the same time, the knowledge gap between research and practice in planning is an obstacle for achieving the national goals.
This thesis combines spatial analysis with the concept TOD (Transit Oriented Development) to evaluate “samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging» and shed light on how this can be done in practice. The location for evaluating “samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging» is the Bergen light rail route (Bergen Bybane). It has been shown that increasing accessibility, can improve pedestrian friendliness and thus reduce car traffic. This can be done with the help of TOD, which has similarities with “samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging» in Norway.
A conceptual framework illustrates how spatial analysis such as "MXI", "Spacematrix", "Space syntax" and "network analysis" can be measured through the 5D's. These are "Density", "Diversity", "Destination accessibility", "Design" and "Distance to transit".
The method chapter explains in detail how the analysis used in our thesis can be performed. We have found that it is possible to combine 4 of the 5 D's that measure "Design" and can be used in parallel with spatial analysis that measure "distance to transit". This can evaluate and suggest measures that can improve TOD. Furthermore, we compared the analysis with observations around three light rail stops to show how the analysis can be used along the light rail in practice. Reports show that few planners are able to use knowledge-based and verifiable plan analysis in the implementation of attractive and environmentally friendly cities in practice. Questionnaire in the thesis confirms that challenges related to the use of plan analysis tools also exist in practice.
The discussion in the thesis is based on what challenges need to be solved and how planning tools can improve planning in the future. The use of verifiable and knowledge-based analysis methods can help to solve the knowledge gap mentioned in the introduction. However, a diversity of different analysis and indicators, lack of database and varying competence in the planning environments constitute a barrier to implementing such analysis methods in practice.
A need for more standardized competence can be solved through public guidelines and training at educational institutions. This could reduce the threshold for applying knowledge-based and verifiable methods in planning practice and can thus be a first step in solving the knowledge gap.
Description
Masteroppgave i areal og eiendom.
Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.