Urbant jordskifte med fokus på fordeling av arealverdier og felles kostnader
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015865Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for byggfag [296]
Sammendrag
Hovedtema for oppgaven er verdsetting av arealverdier og felles kostnader, såkalt urbant jordskifte.
Jordskifteretten har fått kompetanse til fordeling av arealverdier og felles kostnader, etter jordskifteloven 1979. de nye bestemmelsene ble innført med Ot. prp nr 78 i 2007. I gjeldende jordskiftelov 2013 med tre bestemmelser §§ 3-30, 3-31 og 3-32. Hovedtrekkene i bestemmelsen fra eldre lov vedrørende urbant jordskifte ble videreført, mens tapsgarantien ble erstattet med at hver enkelt part i saken skal sikres en netto skiftegevinst,
Metoder er følgelig at det utføres to verdsettinger, en uavhengig av plan og en etter ny plan.
Formålet med urbant Jordskifte er at en skal unngå saker med ekspropriasjon i lange og kompliserte prosesser for retten med ekspropriasjon, jordskifteretten har tradisjon for å utføre både jordskifte og transformasjoner i rurale og urbane strøk.
I et regulert område oppstår det verdiforskyvinger i form av at noen arealer blir veier, parker og felles utomhus areal, mens andre arealer får bygget ut til bolig og næringsareal. En slik fordeling, gir alle i planområdet som er omfattet av fordeling, andel i de planskapte verdier ved at partene får tildelt utbyggingsretter og ikke penger.
Når områder blir transformert til ny bebyggelse i områdeplan eller detaljplan til bolig- og næringsformål, oppstår kompliserte bindinger mellom eiendommer som innebærer at fordeling må utføres av jordskifteretten, da det er kompliserte forhold i jordskifteområdet med utbygging som å løses. Det trengs teknisk og juridisk bistand for å rette på uklarheter og inngå avtaler som partene kan enes om for utvikling av den nye reguleringsplanen. The main theme of the thesis is the valuation of land values and common costs, so-called urban land change. The land subdivision court has been given competence to distribute land values and common costs, according to the Land Subdivision Act 1979. the new provisions were introduced with Ot. prp no. 78 in 2007. In the current Land Transfer Act 2013 with three provisions §§ 3-30, 3-31 and 3-32. The main features of the provision from the older law regarding urban land change were continued, while the loss guarantee was replaced by each individual party in the case being guaranteed a net change gain, Methods are consequently that two valuations are performed, one independent of plan and one according to a new plan. The purpose of urban land subdivision is to avoid cases of expropriation in long and complicated processes before the court with expropriation, the land subdivision court has a tradition of carrying out both land subdivisions and transformations in rural and urban areas. In a regulated area, value shifts occur in the form of some areas becoming roads, parks and common outdoor areas, while other areas are expanded into residential and commercial areas. Such a distribution gives everyone in the planning area that is covered by the distribution a share in the planned values by the parties being allocated development rights and not money. When areas are transformed into new buildings in the zoning plan or detailed plan for residential and commercial purposes, complicated ties arise between properties which means that distribution must be carried out by the land subdivision court, as there are complicated conditions in the land subdivision area with development to be resolved. Technical and legal assistance is needed to rectify ambiguities and enter into agreements that the parties can agree on for the development of the new zoning plan.
Beskrivelse
Masteroppgave i areal og eiendom.
Fakultet for ingeniør- og naturvitskap/ Institutt for byggfag/ Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen.