Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAarem, Eirin Skoglie
dc.date.accessioned2022-09-02T11:56:36Z
dc.date.available2022-09-02T11:56:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015419
dc.descriptionMasteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractTemaet som blir belyst i denne masteroppgaven er reiselivsaktører sin krisehåndtering av koronapandemien. Oppgaven har som primært formål er å bidra med kunnskap og innsikt i hvordan krisehåndtering under en krise fungerer som kilde til innovasjon hos reiselivsaktører. Som dannet grunnlaget for følgende problemstilling: «Har krisehåndtering ledet til innovasjon for bedrifter i reiselivsnæringen?» Det eksisterer studier og litteratur om hvordan kriser kan fremme innovasjon. Derimot er det færre studier tilknyttet til akkurat denne konteksten da pandemien er annerledes i globalt omfang. Denne studien ønsker å bidra til eksisterende teori om krisehåndtering og innovasjon igjennom en belysning av hvilke suksesskriterier som er essensielle for å lykkes. For å besvare problemstillingen har jeg utført en kvalitativ multi-case studie som inkluderer tre reiselivsbedrifter lokalisert i Trøndelag Kommune. Igjennom kvalitative dybdeintervjuer med tre informanter fra hver bedrift ble bedriften sin håndtering av koronapandemien avdekket, i tillegg til hvordan deres innovasjoner har kommet til live under pandemien. Casebedriftenes sin håndtering av koronapandemien og utvikling av innovasjon presenteres i empirisk materiale basert på informantene sine opplevelser. Deretter ble dette materialet analysert igjennom en komparativ analyse som viser til likheter og ulikheter. Avslutningsvis diskuteres funnene opp mot relevant litteratur. Igjennom studien ble det avdekket at krisehåndtering har ledet til innovasjon for bedrifter i reiselivsnæringen. I tillegg ble det introdusert en selvlaget modell som inkluderer de krisehåndteringene og suksessfaktorene som det ble oppdaget var til felles for alle reiselivsbedriftene i sin vei til innovasjon under pandemien. Disse krisehåndteringene inkluderte: rask respons, en identifisering av muligheter, skaffe finansiering til prosjekter, utnyttelse av kunnskap og ressurser, samarbeid internt og eksternt, tilpasse seg markedsendringer, og en effektivisering av prosjekter. Disse krisehåndteringene kombinert med suksessfaktorene: bedriften, ledere og ansatte var nøkkelen til suksessfull utvikling av inkrementelle og radikale innovasjoner hos casebedriftene under pandemienen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinnovasjonen_US
dc.subjectkrisehåndteringen_US
dc.subjectreiselivsaktøreren_US
dc.subjectkoronapandemienen_US
dc.titleKrisehåndtering - en kilde til innovasjon?en_US
dc.title.alternativeCrisis management - a source of innovation?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMOØ300en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal