dc.contributor.author | Hægland, Ole Jacob Gaustad | |
dc.contributor.author | Mjelleli, Håvard Follevåg | |
dc.date.accessioned | 2022-09-01T12:12:48Z | |
dc.date.available | 2022-09-01T12:12:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3015156 | |
dc.description | Masteroppgave i innovasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven undersøker vi følgende problemstilling: “Hvordan håndterer norske bensinstasjoner endringer som følger av elektrifiseringen av bilparken, og hvordan påvirkes bransjens forretningsmodeller?”. Oppgaven undersøker elektrifiseringen som en endring i omgivelsene, med spesielt fokus på hvordan markeds- og industrikrefter påvirker norske bensinstasjoners forretningsmodell. Videre studeres det hvordan de ulike selskapene håndterer endringen, hvor de fokuserer på dagens forretning samtidig som de må utvikle bærekraftige forretningsmodeller for en fremtid uten fossildrevne biler. Oppgaven presenterer bransjens syn på endringen og hva den betyr for dem. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, hvor datamaterialet består av semistrukturerte dybdeintervju med aktører i bransjen. I tillegg benyttes sekundærdata som supplement til oppgavens primærdata.
Oppgavens funn tilsier at endringen bensinstasjonsbransjen står ovenfor er vesentlig og omfattende, men at den vil ta tid. Markedet for salg av bilbensin og diesel vil gradvis synke i takt med en økt andel elbiler i Norge. Videre peker oppgaven på at markedene for salg av drivstoff og hurtiglading er ulike, noe som påvirker fremtidens inntjening for norske bensinstasjoner. Vi observerer at bensinstasjonskjedene er i gang med å ta grep for fremtiden og har således sett noen av endringene i måten selskapene skaper, leverer og kaprer verdi.
Blant annet ser vi en endring i kundebehov, hvor en stor forskjell er at forbrukeren bruker lenger tid på å fylle bilen med elektrisitet enn med tradisjonelt drivstoff. Det gjør at bensinstasjonene har et lenger vindu å tilby produkter og tjenester som kan dekke flere behov, og dermed potensielt skape flere inntektsstrømmer. Oppgavens funn tyder på at bensinstasjoners kundegrunnlag blir lavere i fremtiden, noe som indikerer at selskapene er avhengig av å øke inntjening på hver enkelt kunde i fremtiden.
Videre viser funn hvordan bensinstasjonskjedene håndterer overgangen til en elektrisk bilpark, ved å etablere egne avdelinger og selskaper internt som fokuserer på fremtidens løsninger. Samtidig understrekes viktigheten av balansen i ressursfordeling, hvor fokuset på nye løsninger ikke skal kannibalisere eksisterende virksomhet. Oppgavens funn er med å belyse en betydelig utfordring for en stor bransje, og håper å kunne bidra med innsikt om en omfattende endring i det som i dag regnes som en samfunnskritisk bransje | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | bensinstasjonbransjen | en_US |
dc.subject | bilpark | en_US |
dc.subject | elektrifisering | en_US |
dc.subject | bærekraftig | en_US |
dc.title | Endring i den norske bensinstasjonsbransjen: En kvalitativ casestudie om endring i bensinstasjonsbransjen som følger av elektrifisering av den norske bilparken | en_US |
dc.title.alternative | Change in the Norwegian petrol station industry: A qualitative casestudy about changes in the petrol station industry following the electrification of the Norwegian car-park | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MOØ300 | en_US |