Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSjursen, Håkon Kahrs
dc.date.accessioned2022-08-29T09:07:30Z
dc.date.available2022-08-29T09:07:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014061
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og leiing i utdanningsleiing. Fakultet for økonomi og samfunnsvitskap. Institutt for samfunnsvitskap. Innleveringsdato: 10 juni 2022en_US
dc.description.abstractFunnene i denne studien viser at informantene har vært positive til at det kom en ny læreplan med en overordnet del høsten 2020 med de krav og forventninger som fulgte med. Det viser seg og at det er ganske likt hvordan skolene til de ulike informantene har valgt å gjennomføre selve implementeringen i starten ved å støtte seg til fagpersoner både fra Udir og fra forskningsmiljøene som har vært tett på prosessen rundt den nye læreplanen. Videre har de ulike skolene benyttet ulikt støttemateriell utarbeidet fra Udir også i oppstarten. Det som så viser seg er at informantene beskriver at det videre arbeidet rundt LK20 skjer i de allerede eksisterende strukturene som finnes på skolene. Det blir også beskrevet at profesjonsutviklingsarbeidet i kollegiet skjer i de ulike fagmiljøene/avdelingene, selv om det er et uttrykt ønske fra skoleledelsen at det skal skje på tvers i kollegiet. Funnene i denne studien viser at det er ulikt hvordan de ulike lærerkollegiene og lærerne har klart å omsette den overordnede delen av LK20 inn mot egen praksis. Faktorer som viser seg som viktige i dette arbeidet er hvordan en organiserer tiden som er avsatt til dette arbeidet på den enkelte skole, hvilken translatørkompetanse som er i lærerkollegiet og hvilke rammer skolekulturen på den enkelte skole og i de enkelte avdelinger- og faggrupper er. Pandemien som for alvor rammet oss våren 2020 har også påvirket implementeringen av LK20 gjennom at fokuset blant alle tilsatte i skolen ble endret og at ting måtte omprioriteres. Hvilke konsekvenser dette har hatt å si for det endelige resultatet av implementeringen av planen i skolen er usikkert, men funnene viser at det har vært mye frustrasjon og misnøye blant lærerne som følge av konsekvensene av pandemien, men også av de tiltakene som har kommet i lys av den som f.eks. at fraværsregelen ble endret og at eksamen ble avlyst.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectProfesjonsutviklingen_US
dc.subjectvideregående opplæringen_US
dc.subjectFagfornyelsen 2020en_US
dc.subjectimplementeringen_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectCovid-19en_US
dc.title«LK20 – profesjonsutvikling eller status quo?» En kvalitativ studie av profesjonsutvikling i videregående opplæringen_US
dc.title.alternative«LK20 - professional development or status quo?» A qualitative study of professional development in upper secondary educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber81en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal