Sykepleierstudenter i sykehjem: En kvalitativ studie om sykepleierstudenters opplevelser fra sykehjemspraksis
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/299942Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Etter at Samhandlingsreformen ble innført 1.januar 2012 har de kommunale oppgavene i
sykehjem blitt av mer faglig utfordrende karakter. Dette krever dyktige og erfarne sykepleiere i
kommunehelsetjenesten. Mange norske sykehjem erfarer at det er vanskelig å rekruttere og beholde
sykepleiere. Studier viser også at det er svært få nyutdannede sykepleiere som ønsker å arbeide i
sykehjem. Hva er det som gjør at nyutdannede sykepleiere velger bort sykehjem?
Målet: Målet med denne studien er å undersøke hvilke opplevelser fra sykehjemspraksis som
engasjerer og gjør størst inntrykk på studentene. Jeg har forsøkt å finne ut hvilke opplevelser fra
praksis som bidrar til at studentene ønsker - eller ikke ønsker seg til sykehjem. Ved å finne ut hva som
kjennetegner disse opplevelsene kan man deretter benytte denne kunnskapen til å initiere
forbedringsarbeid og kvalitetsutvikling knyttet til sykepleierstudenters praksisperiode i sykehjem.
Metode: Dette er en kvalitativ studie med et hermeneutisk fenomenologisk forskningsdesign.
Datamaterialet har blitt samlet gjennom kvalitative forskningsintervju med sju sykepleierstudenter
som har gjennomført åtte ukers sykehjemspraksis. Datamaterialet er analysert gjennom en
kombinasjon av personsentrert og temasentrert analyse.
Resultat: Denne studien presenterer og drøfter fire tematikker som viser seg å ha betydning for
studentenes opplevelse av sykehjemspraksis: I møte med sykehjemmet, praksisveileders betydning,
samarbeid mellom faggrupper og holdninger i møte med pasienten. Alle hovedfunn i denne studien
omhandler møter mellom mennesker og understreker betydningen av de sosiale relasjonene som
studentene introduseres for gjennom praksis. Denne studien viser at studenter som følte seg inkludert
i praksisfellesskapet i avdelingene, som følte seg ivaretatt av praksisveilder, som opplevde godt
samarbeid mellom faggruppene og som erfarte at pleierne hadde gode holdninger i møte med
pasientene angir en bedre praksis enn dem som ikke erfarte dette. De studentene som følte seg som
“gratis arbeidskraft” forteller om dårlige opplevelser fra praksis. Noen opplevde lite oppfølging fra
praksisveileder, baksnakking innad personalgruppen og respektløse pleiere i møte med pasientene. De
som angir gode opplevelser fra praksis ønsker ikke nødvendigvis å arbeide i sykehjem som
nyutdannet, mens dem som har negative opplevelser kategorisk utelukker sykehjem som fremtidig
arbeidsplass. Denne studien konkluderer med at negative opplevelser fra praksis veier tyngre enn
positive. Å iverksette forbedringsarbeid knyttet til arbeidsmiljø, samt drive holdningsskapende arbeid
innad sykehjemmene kan være et viktig steg i riktig retning for å heve kvaliteten på
sykepleierstudenters praksisperiode i sykehjem.
Beskrivelse
MR691
Masteroppgave i organisasjon og ledelse