dc.contributor.author | Arntzen, Cathrine | |
dc.contributor.author | Schönfelder, Walter | |
dc.contributor.author | Munkejord, Mai Camilla | |
dc.date.accessioned | 2022-04-06T13:16:14Z | |
dc.date.available | 2022-04-06T13:16:14Z | |
dc.date.created | 2021-12-14T14:52:52Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Arntzen, C., Schönfelder, W. & Munkejord, M. C. (2021). Snubletråder og suksessfaktorer. I A. A. Kane & Ø. Spjelkavik (Red.), Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV (s. 47–76). Orkana Akademisk. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-82-8104-483-8 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2990282 | |
dc.description.abstract | Mange unge voksne erfarer utenforskap ved at de ikke er i jobb eller utdanning. Arbeid har stor betydning for medborgerskap, sosial deltakelse, tilhørighet, verdighet og identitet. I NAV satses det i økende grad på å ta i bruk ordinære arbeidsplasser som opplæringsarena for å få personer med større bistandsbehov ut i ordinært arbeid. Tiltaket Utvidet oppfølging innebærer å ansette jobbspesialister som er organisert i egne team på lokale NAV-kontorer. Jobbspesialistene bruker det vanlige arbeidsmarkedet som arena til å få personer med utvidet oppfølgingsbehov inn i ordinært lønnet arbeid. Jobbspesialistene gis opplæring i en spesifikk metodikk, i form av en femtrinnsmodell, utviklet av European Union of Supported Employment (EUSE). I et følgeforskningsprosjekt har vi fulgt implementering av Utvidet oppfølging ved to NAV-kontorer i Nord-Norge. Over en periode på 18 måneder gjennomførte vi seks fokusgruppeintervjuer med jobbspesialister fra disse to NAV-kontorene. I tillegg gjennomførte vi dybdeintervjuer med jobbspesialistene høsten 2018. I dette kapitlet skal vi se nærmere på snubletråder og suksessfaktorer i arbeidet med å få personer med utvidet oppfølgingsbehov inn i ordinert lønnet arbeid. Avslutningsvis anvender vi et sosiokulturelt perspektiv på læring for å vise at arbeidsinkludering handler om mer enn isolerte arbeidsoppgaver og egenskaper ved arbeidssøker. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Orkana Akademisk | en_US |
dc.relation.ispartof | Arbeidsinkludering, læring og innovasjon i NAV | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | NAV | en_US |
dc.subject | NAV | en_US |
dc.subject | Supported employment | en_US |
dc.subject | Supported employment | en_US |
dc.subject | Jobbspesialist | en_US |
dc.subject | Employment specialist | en_US |
dc.subject | Arbeidsinkludering og inkluderingskompetanse | en_US |
dc.subject | Work inclusion | en_US |
dc.title | Snubletråder og suksessfaktorer. En analyse av jobbspesialisters erfaringer med Utvidet oppfølging | en_US |
dc.type | Chapter | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Social work: 360 | en_US |
dc.source.pagenumber | 47-70 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.33673/OOA20211/2 | |
dc.identifier.cristin | 1968446 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |