Show simple item record

dc.contributor.authorThorvaldsen, Per Eilif
dc.contributor.authorSjursen, Therese B.
dc.contributor.authorBuanes, Trygve
dc.date.accessioned2022-03-16T10:46:01Z
dc.date.available2022-03-16T10:46:01Z
dc.date.created2022-01-27T11:05:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationThorvaldsen, P. E., Sjursen, T., & Buanes, T. (2021). Har du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamen. Nordic Journal of STEM Education, 5(1).en_US
dc.identifier.issn2535-4574
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985480
dc.description.abstractI artikkelen presenteres en ny måte å måle kvaliteten i studenters læringsutbytte og undervisningen, ved at det foretas en ny vurdering av kunnskap og ferdigheter i fysikk en god stund etter avlagt eksamen i emnet. Denne vurderingen tyder på at studentene mangler konseptuell forståelse av mekanikk og har lite læringsutbytte i fysikk. Undersøkelsen gjenspeiler at studentene tror de innehar god/tilstrekkelig kunnskap. Det er spesielt interessant, og vi fremsetter hypotesen at dette skyldes undervisningsmetode. Denne måten å evaluere kunnskap på, ved å foreta en test en gitt tid etter avlagt eksamen kan være et godt redskap for å måle en faktisk oppnådd forståelse av fysikk. Videre vil resultatene kunne hjelpe oss til å vri læringsutbyttemålene i retning av konseptuell forståelse istedenfor det nåværende søkelys på det å kunne anvende fysikkens lover. Den foreslåtte metoden kan ha stor overføringsverdi til andre emner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNU Norwegian University of Science and Technologyen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHar du draget? – En undersøkelse av ingeniørstudenters kunnskaper og ferdigheter i mekanikk etter eksamenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Nordic Journal of STEM Educationen_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalNordic Journal of STEM Educationen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5324/njsteme.v5i1.3891
dc.identifier.cristin1991107
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal