Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjelle, Kristine
dc.date.accessioned2022-03-02T12:04:26Z
dc.date.available2022-03-02T12:04:26Z
dc.date.created2021-11-22T10:54:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHjelle, K. (2021). Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen. Uniped, 44(4), 287-298.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2982468
dc.description.abstractSkikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Det er et behov for klarere vurderingskriterier. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om. Datagrunnlaget ble samlet inn gjennom dybdeintervjuer med tre institusjonsansvarlige for skikkethetsvurdering ved ulike høyskoler og universiteter i Norge. Deretter ble datamaterialet bearbeidet og analysert tematisk, noe som resulterte i fem temaer: 1) forventninger om hva slags innhold studentene skal ha tilegnet seg, 2) evnen til å inngå i relasjoner, 3) selvinnsikt og empati som grunnleggende forutsetninger for skikkethet, 4) en evne og vilje til endring som grunnlag for å utdanne seg og 5) profesjonsutøving som faglig og personlig kompetanse. Gjennom diskusjonen av funnene, Klafkis teori og tidligere forskning konkluderer studien med tre punkter som belyser skikkethet i barnehagelærerutdanningen. Det første er at studentenes selvinnsikt og empati knyttes til pedagogisk kunnskap, barnehagens samfunnsmandat og det å utøve profesjonelt skjønn. Videre må studentene ha en evne og vilje til å gå inn i pedagogiske relasjoner og å anvende profesjonelt skjønn. Siste punkt i konklusjonen er at studentene må ha en evne og vilje til å tilegne seg pedagogisk kunnskap og være kritiske til egen profesjonsutøving.en_US
dc.description.abstractSuitability assessments in kindergarten teacher education (ECEC) can serve as a gatekeeper to stop those who may pose danger to the life and development of children from entering the profession. There is a need for clearer criteria within suitability assessments. The aim of this article is to contribute knowledge that can strengthen the understanding of suitability assessments in ECEC. Data is collected through in-depth interviews with three institutional managers at three higher education institutions in Norway. Thematic analysis was utilized to analyze the collected data and resulted in five themes: 1) expectations of content that students should acquire 2) ability to establish relationships 3) self-insight and empathy as a basic prerequisite for suitability 4) to change as a fundamental characteristic of education, and 5) professional practice as a professional and personal competence. Through the discussion of findings, Klafki’s theory and previous research, the study concludes with three points that shed light on suitability in ECEC. The first is that students’ self-insight and empathy are linked to pedagogical knowledge, the kindergarten’s social mandate and professional judgement. Furthermore, students must have the ability to establish and maintain pedagogical relationships and to make professional judgements. The last point is that students must have the ability to acquire pedagogical knowledge and to be critical of their own practice.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningenen_US
dc.title.alternativeSuitability assessments in kindergarten teacher education (ECEC)en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 the Author(s).en_US
dc.source.pagenumber287-298en_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.journalUnipeden_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2021-04-07
dc.identifier.cristin1957166
dc.relation.projectHøgskulen på Vestlandet: ID: 661032en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal