Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBugge, Edit
dc.date.accessioned2022-02-14T14:24:45Z
dc.date.available2022-02-14T14:24:45Z
dc.date.created2021-12-17T10:04:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationBugge, E. (2021). Talemål, identitet og tilhørighet: Sosiolingvistiske perspektiv på språkanalyse ved søknad om beskyttelse og språkkrav for opphold og statsborgerskap. Målbryting, (12), 25-42.en_US
dc.identifier.issn1500-8576
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978888
dc.description.abstractArtikkelen løfter fram to eksempel fra norsk lovgivning og rettspraksis, der vurderinger av talemål og muntlig språkkompetanse nå danner juridisk grunnlag for innvandreres rett til asyl, opphold og statsborgerskap i Norge: Språkanalyse ved søknad om beskyttelse, som brukes for å vurdere hvor asylsøkere til Norge kommer fra, og språkkrav for permanent opphold og statsborgerskap, der innvandrere som bor fast i Norge, må dokumentere muntlig språkkompetanse på et bestemt nivå for å oppnå ei rekke juridiske og demokratiske rettigheter. Artikkelen gir en oversikt over den språkvitenskapelige kritikken som er kommet mot disse to eksempla, og viser hvordan de er blitt kritisert for å gjenspeile beslutningstakeres og forvaltningsapparats utdaterte forestillinger om forhold mellom språk og steds- og nasjonstilhørighet.en_US
dc.description.abstractDuring the 2010s, a series of changes were introduced in Norwegian legislation and case law, in which the assessments of spoken language competence are used as legal evidence or documentation in the questions of immigrants' rights to asylum, residence and citizenship in Norway. This paper highlights two such examples: Language analysis in connection with application for protection, which is used to assess the origin of asylum seekers, and the introduction of language requirements for permanent residence and citizenship, where immigrants living permanently in Norway are now required to document oral language skills at a certain level in order to obtain a number of legal and democratic rights. The article provides an overview of the criticisms of these two examples from various fields of linguistics and applied linguistics and shows how the examples have been criticized, both in academic literature and public debate, of reflecting decision-makers' outdated views about linguistic variation and change, language acquisition and belonging, and outdated views about the relation between language, nation, ethnicity and geographical space.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTalemål, identitet og tilhørighet: Sosiolingvistiske perspektiv på språkanalyse ved søknad om beskyttelse og språkkrav for opphold og statsborgerskapen_US
dc.title.alternativeSpoken language, identity and belonging: Sociolinguistic perspectives on LADO tests and language requirements for permanent residence and citizenship in Norwayen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Edit Buggeen_US
dc.source.pagenumber25-42en_US
dc.source.journalMålbrytingen_US
dc.source.issue12en_US
dc.identifier.doi10.7557/17.5926
dc.identifier.cristin1969769
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 315046en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal